Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Parkerade SAS-flygplan på Kastrup under den pågående strejken. Bild: Johan Nilsson/TT

Norska pilotfacket optimistiskt

SAS och piloternas förhandlingar i Oslo har pågått i snart ett dygn. I dag är 709 avgångar inställda på grund av strejken, på Göteborg Landvetter handlar det om nio avgångar och elva ankomster.
Norska pilotfacket hoppas på en lösning i dag, enligt norska medier.

Vid 9-tiden uppger riksmäklarens kontor i Norge för TT att förhandlingarna i Oslo fortfarande pågår. Förhandlingarna började vid klockan 11 på onsdagen.

Yngve Carlsen, från det norska pilotfacket, säger till journalister att han är mer optimistisk i dag än i går kring förhandlingarna, rapporterar VG.

– Jag kan inte säga något om tidsaspekten och jag överlåter till riksmäklaren att uttala sig om medlingen. Men jag är mer optimistisk än i går, säger Yngve Carlsen, på väg in på riksmäklarens kontor.

Han hoppas på en lösning under dagen.

Marknaden hoppas

SAS aktiekurs lyfter på börsen och har vid 11-tiden stigit mellan 6–7 procent.

Sent på onsdagskvällen var beskedet att förhandlingarna dittills varit resultatlösa.

– Situationen är fortsatt mycket fastlåst. Parterna har inte kommit närmare varandra, sade riksmäklaren Mats Wilhelm Ruland, som håller i förhandlingarna, till journalister klockan 23 på kvällen, enligt norska VG.

Han meddelade att förhandlingarna ändå skulle fortsätta.

– Det finns fortsatt hopp, och det är alltid möjligt att hitta en lösning under en medling. Ingen har signalerat att de vill avsluta förhandlingarna. Vi fortsätter att medla så länge parterna anser att det är meningsfullt, säger Ruland.

De 1 400 piloterna i Sverige, Danmark och Norge har samma arbetsgivare och förhandlingsorganisation.

Avvaktar Norge

Varken Svenska pilotföreningen eller SAS har något nytt att berätta om förhandlingsläget.

Under torsdagen har SAS ställt in totalt 709 avgångar, vilket beräknas drabba 54 000 passagerare. Hittills har mer än 320 000 resenärer drabbats av strejken.

Jan Sjölin från Medlingsinstitutet, som medlat mellan SAS och de svenska piloterna, väntar på signaler från Oslo.

– De håller på och förhandlar och vi hoppas att de kommer överens och problemet blir ur världen, säger Jan Sjölin.

Med start i går ska 900 kabinanställda och 70 lastare gradvis permitteras i den norska verksamheten. Bakgrunden är att SAS inte längre kan sysselsätta personalen.

I Sverige permitteras inte övrig personal som drabbas av strejken. Här omdisponeras i stället sysslolös personal till andra arbetsuppgifter. Det kan exempelvis betyda att kabinpersonal får arbeta på en flygplats tillfälligt.

Förhandlingarna mellan SAS och de strejkande piloterna pågår sedan i går i Oslo. Arkivbild.

Fakta: Konflikt om kollektivavtalet

Före förhandlingarna sade SAS upp särskilda avtal mellan sig och piloterna gällande samverkan, produktion, karriärvägar och regler för anställningstid.

Piloterna anser bland annat att de lönemässigt har hamnat efter sina kollegor i andra bolag. En annan huvudfråga rör mer förutsägbarhet när det gäller arbete och fritid.

Den 2 april, efter att förhandlingarna brutit samman, varslade SAS piloter i Danmark, Norge och Sverige om strejk med start 26 april vid midnatt, om ingen lösning nåtts.

På kvällen den 25 april lade medlarna i Sverige fram ett bud till parterna. Budet innehöll, enligt arbetsgivaren, att fler piloter ska kunna påverka och överblicka ett mer förutsägbart schema, samt få en löneökning på 2,3 procent. Fackets krav har beräknats innebära en löneökning på 13 procent.

Piloterna sade nej till budet, medan arbetsgivaren sade ja.

Efter att förhandlingsfristen löpt ut vid midnatt fortsatte de norska och danska parterna förhandlingarna på övertid, men på morgonen den 26 april meddelade norska och danska medier att även de piloterna tas ut i strejk.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.