Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
NK Nordiska kompaniet Avenyn Bild: Sanna Tedeborg

Nordiska Kompaniet startar e-handel

NK som drabbats hårt under coronapandemin öppnar sin e-handel under tisdagen. Först ut är NK Sport som ska följas av en rad varumärken.

Coronapandemin har påverkat lyxvaruhuset NK på flera plan. Färre kunder har kunnat besöka varuhusen, och konsumtionen av kläder och skor har fallit brant för hela modehandeln under krisen.

Det innebär att NK:s e-handelsupplägg har påskyndats och att man tidigarelagt öppningen.

LÄS MER: NK har fått högsta hyresstödet i coronakrisen

LÄS MER: Jätteförluster för modebolaget RNB

– Det är väldigt kul. E-handel är en komplex apparat för oss i och med att vi har så många avdelningar som är enskilda juridiska personer, med så många olika system och olika e-handelserfarenhet. Så det är ett stort pussel som tagit tid, men detta är bara början och något som vi kommer att växla upp, säger Henrik Andreasson, vd för Nordiska Kompaniet.

Sport först – mode följer

Först ut inom NK:s e-handel blir NK Sport som kommer att presentera ett snävare sortiment.

Nästa vecka kommer Paul & Friends att haka på och under hösten kommer utbudet att växa ytterligare med avdelningar som NK Herrekipering, NK Boutique, NK Internationella Designers och Stenströms Woman.

– Vi börjar med NK Sport och det känns väldigt bra, för under corona har vi sett att intresset för hälsa och friluftsliv har eskalerat. Och NK Sport har ett av de mest progressiva varumärkena i landet, säger han.

Men Henrik Andreasson är noga med att poängtera att e-handeln ska ses som ett komplement till den fysiska och en möjlighet att nå nya kunder.

– Vår grundmodell är de fysiska varuhusen och att kunna erbjuda den kompletta upplevelsen, säger henrik Andreasson.

Stor hyresgäst med stora problem

Retail and Brands, RNB, som är en av NK:s största hyresgäster, bedriver sedan länge e-handel för egna varumärkena som Polarn o Pyret och Man of a Kind som också säljs i varuhusen.

RNB har brottats med stora ekonomiska befinner sig för närvarande i rekonstruktion.

Hur oroande är RNB:s läge?

– Vi ser att det har stabiliserats för RNB:s Departement & Stores. De har vidtagit en rad åtgärder för att få uthållighet och har återhämtat sig. Så vi ser positiva signaler på att det går på rätt håll. Och de har precis som vi investerat mycket i konsumentupplevelsen.

I sin senaste rapport kunde RNB berätta att kundunderlaget hade halverats i varuhusen i Stockholm och Göteborg under coronapandemin då kunderna hållit sig hemma och de utländska besökarna uteblivit.

Henrik Andreasson vill inte kommentera de siffrorna, men konstaterar att NK i storstäderna legat på samman nivå som övrig handel i city under den här perioden,

– Men vi har fått ett uppsving månad för månad. Och det märktes inte minst vid NK-galan i augusti, vilket var väldigt glädjande, säger han.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.