NK och Volvo-bolag erbjöd kunder pengar att handla för – för att ingå kreditavtal

Konsumentverket är inte nöjda med NK eller Volvofinansbank AB. Skälet är reklam där kunder erbjuds 500 kronor för att ingå ett kreditavtal. Opassande, menar Konsumentverket.

ANNONS

Tittar man på NK, som har ett av sina två varuhus i Göteborg, handlar kritiken om reklam på hemsidan under november. Ett enligt bolaget exklusivt erbjudande för den som skrev upp sig: ett presentkort på 500 kronor i välkomstpresent när man tecknar upp sig på NK Nyckeln-avtalet.

Ett nästan identiskt erbjudande kom från Volvofinansbank AB, som till hälften ägs av de svenska Volvo- och Renaulthandlarna och till hälften av Volvo Personvagnar AB. Deras reklam hittade man på sajten Carpay, där den som ansökte om ett avtal skulle få 500 kronor att handla för.

LÄS MER:Massanmälningar mot Bianca Ingrossos julkalender

LÄS MER:Voi stoppade kunder med månadskort – åkte för mycket

Lockar konsumenter till ogenomtänkta beslut enligt verket

Olämpligt i båda fall, menar Konsumentverket, eftersom det handlar om att teckna avtal om kredit. Verket menar att marknadsföringen hos de båda bolagen varken är återhållsam eller måttfull. Snarare lockas konsumenter till att fatta oöverlagda beslut, samtidigt som det står i direkt motsats till Konsumentverkets råd när man erbjuder ekonomisk ersättning vid reklam om kredit.

ANNONS

Tycker den strider mot god marknadsföringssed

Marknadsföringen ska ta större hänsyn till risker med konsumentkrediter och sträva efter att inte locka till oöverlagda beslut, menar verket som tycker att de båda aktörernas reklam strider mot god marknadsföringssed.

Nu kräver myndigheten svar av från NK och Volvofinansbank om hur de ska bättra sig. Svar som ska kommit in i början av december.

– Vi har tagit emot skrivelsen och sitter precis nu och ser över ärendet och ska svara Konsumentverket nästa vecka. Vi vill ju såklart följa gällande rätt och kommer att se över detta och göra eventuella justeringar om så behövs, säger Ulrika Bogh-Lind, marknadsföringsansvarig för NK i Göteborg och Stockholm.

Även Volvofinans Bank har tagit till sig kritiken.

– Vi har påbörjat en dialog med Konsumentverket avseende vår marknadsföring av ett korterbjudande och kommer självklart lyssna på deras viktiga synpunkter, skriver Anna Hartelius, Marknads- och kommunikationschef på Volvofinans Bank.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS