Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Nischad mäklare satsar på form och gamla hus

Ett hem är mycket mer än fyra väggar, menar mäklarfirman Alvhem. Ett team med inredare, kreatörer, fotografer och mäklare jobbar med byggnadsvård och inredning för att finna historien om de anrika fastigheterna man förmedlar.

För tio år sedan fick fastighetsmäklaren Nils Jacobsson nog. Han hade i flera år arbetat som anställd mäklare på en av Göteborgs mest framgångsrika mäklarfirmor, i en tid när snabba affärer, kvicka avslut och högt tempo var standard. Valet stod mellan att antingen lägga av helt eller starta något nytt som bättre överensstämde med hans egna visioner. Ett helt kollegieblock fylldes med tankar, värdeord och drömmar.

Nils Jacobsson bildade Alvhem 2007 tillsammans med kollegan Sandra Guerrero. Kort därefter kom Marcus Hamilton in i bolaget. Det skulle inte bli en traditionell mäklarfirma. I stället skulle Alvhem vara en kreativ mix av utvalda mäklare, inredare och fotografer. Kompetenserna skulle användas för att skapa ett unikt koncept inom branschen.

– Kollegieblocket, ett gulnat, har jag faktiskt kvar än i dag. Det var också klart från början att våra hundar skulle vara en del av konceptet, säger Nils Jacobsson när vi träffas i de renoverade lokalerna i sekelskiftesfastigheten på Södra Vägen.

HÄR HUSERAR ALVHEM sedan två år tillbaka i lokaler som tidigare rymde anrika järnhandeln Justus Järn. Då var lokalen anpassad för försäljning av skruvar och verktyg, de vackra välvda fönstren mot gatan var igensatta med plywoodskivor för att kunna rymma fler varor och toaletten fanns på gården. I dag är lokalen totalrenoverad i en rå designstil och rymmer förutom kontor även en fullmatad inredningsbutik.

– När vi såg att lokalen var ledig ringde vi styrelsen i föreningen direkt. Den hade allt vi eftersökte för ett nytt kontor och butik; hörnläge, stora fönster och i ett område med sekelskiftesfastigheter, berättar Nils Jacobsson.

Och det är kärleken till fastigheter från förra sekelskiftet som löper som en röd tråd genom Alvhem. I Linnéstaden hittar man nämligen Alvhems andra mäklarkontor och showroom, även det i en vacker fastighet med anor. I den lokalen fanns tidigare ett litet bageri.

– Vi är väldigt nischade och arbetar bara med lägenheter i fastigheter från 1880–1940-talen och bara i vissa utvalda kvarter. Inga villor och inga moderna hus, vilket kan vara svårt att säga nej till ibland när det kanske kommer en säljare med en tolvmiljonersvilla i Örgryte. Men vi kan mycket litet om krypgrunder och andra frågor som har med hus att göra, säger Nils Jacobsson och skrattar.

DET SNÄVA FOKUSET bottnar i en genuin vilja att vårda det patinerade och historiska boendet, det som kanske kan komma att försvinna om man inte är försiktig vid exempelvis en renovering.

– Vår kunskap om till exempel stuckaturer, fotlister och ventilation gör att vi kan ge handfasta råd till våra kunder och alla hantverkare som vi rekommenderar våra kunder har gedigen kunskap om byggnadsvård, säger Nils Jacobsson.

Unikt är också de inredningsbutiker som delar plats med de bägge mäklarkontoren. Här kan man hitta stilfull dansk och fransk design, ovanliga inredningsdetaljer och få hjälp av kreatörer och inredare. Utbudet är omfattande och smakfullt. Mycket används också av kreatörerna och inredarna när de stylar lägenheterna inför fotografering och visning.

– Det är en sorts crossover som var helt ny inom branschen för tio år sedan. Vi vill bryta isen, det ska inte vara så formellt att möta en mäklare. Blir man trevligt bemött och känner sig välkommen i butiken kommer man förhoppningsvis tillbaka när man ska sälja sitt boende. Vi vill vara en mötesplats för kvarteret helt enkelt, säger Nils Jacobsson.

VARJE ÅR FÖRMEDLAR Alvhem runt tvåhundra lägenheter i Vasastaden, Linnéstaden, Kungshöjd, Lorensberg och Nedre Johanneberg. På senare tid har man även utökat med Majorna och gamla Masthugget. Omsättningen var cirka 20 miljoner kronor år 2016 men Alvhem har också märkt av en viss nedgång på marknaden till följd av bland annat osäkerheten när det gäller de nya amorteringskraven.

– Det är klart lugnare nu på marknaden, vi har märkt en stagnation, det har alla gjort. Det tar längre tid innan säljare och köpare möts, det är en balans, säger Nils Jacobsson.

Men det är inte bara lägenheten som Alvhem lägger fokus på när de ska presentera ett presumtivt boende för en kund. Kvarterets miljö samt samhörigheten och atmosfären mellan grannarna är minst lika viktiga. Stor kraft läggs på att beskriva boendemiljön i form av små pittoreska historier, både i omfattande bostadsbeskrivningar och på hemsidan. Över lag lägger Alvhem mycket krut på det visuella i både text och bild. Så mycket att man har 80 000 följare på Instagram.

– Jag har alltid haft ett öga för design och tycker det är roligt. Det är också viktigt att våra mäklare har järnkoll på sina kvarter som vi fokuserar på, och kan svara på frågor om hur kvarteret kan komma att utvecklas. Ett hem är inte bara fyra väggar, det är grannar, gator och mycket mer, avslutar Nils Jacobsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.