Konsumentverket är mycket kritiskt och kommer eventuellt att vidta rättsliga åtgärder i form av en stämning, rapporterar Piteå-Tidningen.
- I vårt brev till Nextjet skrev vi att vi ville att man skulle informera kunderna om att man saknar licens från 17 november. Svaret vi fick var att man kunde informera kunderna om att eventuellt kommer en annan operatör att utföra flygningarna efter det datumet. Men det är inte riktigt samma sak, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, till tidningen.
Hon tillägger att så vitt Konsumentverket vet har Nextjet inte heller kommit in med någon ny ansökan om licens till Transportstyrelsen, som ska avgöra om flygbolaget har den ekonomi som krävs för att fortsätta driva verksamheten.
En stämning från Konsumentverket kan leda till att Nextjet får betala vite.
Bolaget som trafikerar ett tjugotal destinationer, varav flera mindre orter i norra Sverige, har en pressad ekonomisk situation. Förra året redovisade Nextjet en förlust på 18 miljoner kronor.