Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Torsten Jansson, vd på Göteborgskoncernen New Wave. Bild: Ronny B Nilsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

New Waves första kvartal ett "all time high"

Klädkoncernen från Göteborg gör åter igen ett bra kvartal. Det är det 19:e kvartalet i rad med stark försäljningstillväxt. Och enligt vd:n Torsten Jansson har man det starkaste första kvartalet någonsin.

En ökning av rörelseresultatet från 18,6 miljoner kronor under förra årets första kvartal till 46 miljoner kronor för årets första kvartal. Det visar Göteborgskoncernen New Waves första kvartalsrapport för 2019. Resultatet beskrivs av vd:n Torsten Jansson som ett resultat som är "all time high" för ett första kvartal.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det här kvartalet är alltid årets svagaste men det är ändå oerhört skönt att börja året så bra, skriver han i rapporten.

Totalt går omsättningen för första kvartalet upp i 1,5 miljarder kronor.

LÄS MER: New wave-Torsten köper konkursade modekedjan

Enligt rapporten ökade New Waves alla tre segment i försäljning. Och det är Sport & Fritid-delen som ökar mest med med en tillväxt på 21 procent, och det är då främst i Norden man ser den ökade tillväxten. Samtidigt klarar sig segmentet Gåvor & Heminredning precis över nollprocentstrecket tillväxtmässigt. Torsten Jansson ser ljust på företagets framtid.

– Jag känner att vi står väldigt starka. Jag är övertygad om att de investeringar vi redan gjort kommer att generera tillväxt i både försäljning ochresultat många år framåt, skriver han i kvartalsrapporten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.