Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Koenigsegg Regera presenteras för pressen i Geneve 2017. Bild: Martial Trezzini

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nevs köper in sig i Koenigsegg

Nevs investerar 150 miljoner euro – motsvarande 1,5 miljarder kronor – i sportbilstillverkaren Koenigsegg. Elbilsutvecklaren går dessutom in med ytterligare 150 miljoner dollar i ett gemensamt bolag med lyxbilstillverkaren.

Investeringen innebär att Nevs tar en post om 20 procent i lyxbilstillverkaren Koenigseggs, med basen i Ängelholm. Nevs blir också huvudägare, med 65 procent av aktierna, i det nya gemensamma bolaget med Koenigsegg. Syftet är att de båda bilföretagen tillsammans ska utveckla modern teknik.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– År 2020 ska vi ha produktion i både Ängelholm och Trollhättan. Vi ska tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. De ska behålla Koenigseggs kvalitet, men kommer att vara billigare än i dag, säger Nevs grundare och styrelseordförande Kai Johan Jiang till tidningen Affärsvärlden.

Bilar för 30 miljoner

En bil av märket Koenigsegg kostar idag runt 20-30 miljoner kronor.

Nevs kommunikationschef Fredrik Fryklund är mer försiktig i sina prognoser över samarbetet.

– Det går inte att svara på när vi kan börja tillverka en ny, färdig modell. Samarbetet har precis startat, parterna ska träffas i Ängelholm för att sätta riktningen, säger han till GP.

I pressmeddelandet som bolaget skickat ut beskrivs att det nya samägda bolaget ska utveckla nya "produkter"

LÄS MER: Nevs får ny kinesisk ägare

– Det rör sig till en början om fossilfria bilar och på sikt om helt eldrivna bilar, säger Fredrik Fryklund.

Påverkar inte Trollhättan

Nevs, med sätet i Trollhättan, utvecklar elbilar men har ännu inte börjat tillverka några. Enligt det senaste bokslutet, för 2017, gick bolaget back med 996 miljoner kronor före skatt.

Affären rör mycket pengar, var har ni fått dem från?

– Tidigare i januari fick vi en stark ägare i kinesiska Evergrande. Nu finns det ekonomiska muskler att utveckla Nevs, säger Fredrik Fryklund.

Den 15:e januari berättade Nevs att Evergrande, via koncernens hälso- och sjukvårdsbolag Evergrande Health Industry Group, köper 51 procent av elbilsutvecklaren. Köpesumman låg på cirka 8,3 miljarder kronor.

Hur ser planerna för produktionen av era egna bilar ut?

– De påverkas inte alls av det här samarbetet. Vi har planer på att tillverka egna bilar i Trollhättan, men det finns inget datum för när produktionen startar, säger Fredrik Fryklund.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.