Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Alrik Danielson, vd och koncernchef för SKF, är supernöjd med resultatet, trots att fordonsindustrin hackar. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
Alrik Danielson, vd och koncernchef för SKF, är supernöjd med resultatet, trots att fordonsindustrin hackar. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Nedgången i fordonsindustrin drabbar SKF

Konjunkturen både gasar och bromsar för SKF. Kullagerjättens industrisida går fortsatt bra medan fordonsindustrin bromsar in, under andra kvartalet. Resultatet före skatt blir 2 262 miljoner kronor mot 2 783 miljoner kronor för samma period i 2018.

Omsättningen blev något mindre för SKF under andra kvartalet med 22,5 miljarder kronor, mot 22,6 miljarder kronor för andra kvartalet 2018.

"Vi har över 13 procents marginal"

Ett av skälen är avmattningen inom den globala fordonsindustrin, där SKF kunde se vikande försäljningsvolymer i framför allt Nordamerika och Asien.

– Men fordonsindustrin och lätta fordon är bara 15 procent av vår business. Och trots lägre volymer, och att vi dragit ner på våra lagernivåer har vi gjort ett kanonresultat i vår underliggande performance. Vi har över 13 procents marginal. Och det är sjätte kvartalet i rad som SKF överträffar sina mål, säger vd:n Alrik Danielson.

Under kvartalet har SKF hållit kontroll på kostnaderna och man har gjort omstruktureringar och nedskrivningar på 317 miljoner kronor.

Flyg, tåg och vind i full fart

Men för industrisidan ser det ljust ut där man ökat tillväxten med 0,6 procent under kvartalet.

– Flygindustrin är på väg rätt upp i taket, tågmarknaden går jättestarkt, vindkraften likaså. När vi summerar med den något svagare bilindustrin har vi i stort sett haft en stabil försäljning och skapat ett jättefint resultat, säger Alrik Danielson.

Framför allt ser SKF att det nu är full fart i Latinamerika efter krisår för flera länder.

– Argentina är på väg tillbaka, Brasilien likaså. Och där är vi involverade i flera intressanta aktiviteter både på industri- och bilsidan, säger han.

En annan spaning han gjort efter en Kinaresa nyligen är att nedgången inom fordonsindustrin kan vara på väg att plana ut, efter att Kina tidigarelagt nya utsläppsregler.

– Nu kommer alla konsumenter att veta vad det är för utsläppskrav som gäller. Och när jag var där kunde man se en ny typ av optimism, efter en lång tids nedgång, säger Alrik Danielson.

Handelskonflikten skapar oro

Att konjunkturen normaliseras efter en lång tids högkonjunktur är inget konstigt, konstaterar han. Och han tror inte att det är handelskonflikten och brexit i sig som skapat en nedgång.

– Men det skapar en oro vilket gör att företag väntar med sina investeringar, och det skapar en lägre efterfrågan och ur det perspektivet är det inte bra, säger han.

SKF förväntar sig något lägre volymer inom fordonsindustrin under det kommande kvartalet, men relativt oförändrat för industriverksamheten.

– Då gäller det för oss att vara väldigt snabba och att agera på förändringar, och det tycker jag att vi visat att vi har gjort, säger Alrik Danielson.

Marknaden reagerade positivt på SKF:s rapport, och kursen steg med nära tre procent i förmiddagshandeln på Stockholmsbörsen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.