Volvo Cars försäljning sjönk med nio procent i juli, men jämförelsen görs med en ovanligt stark månad i fjol. Arkivbild.
Volvo Cars försäljning sjönk med nio procent i juli, men jämförelsen görs med en ovanligt stark månad i fjol. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Nedåt i juli för Volvo Cars – pandemin spökar

Volvo Cars försäljning sjönk i juli, jämfört med förra året. Men det är inte förvånande. Pandemin spökar i siffrorna. Juli 2020 var en månad med ovanligt stor försäljning, när många länder lättade sina coronarestriktioner.

ANNONS

Volvo sålde 8,7 procent färre bilar världen över förra månaden än i juli 2020. Men om vi i stället jämför med det mer normala året 2019, så var försäljningen nu i juli en ökning med drygt fyra procent.

– Det har varit en väldigt speciell situation, konstaterar Maria Dagman, presstalesperson på Volvo Cars.

Under årets sju första månader som helhet har Volvo sålt nästan 32 procent fler bilar i år än samma tid förra året. Men då ska man komma ihåg att många länder var till stor del stängda under en del av första halvåret 2020, när pandemins framfart skulle begränsas med restriktioner.

ANNONS

Jämfört med 2019 är Volvos ökning under årets sju första månader knappt elva procent.

Brist på halvledare

Men när pandemin nu är mera under kontroll, har bilbranschen fått ett annat problem: bristen på halvledare.

– Nu börjar den märkas i försäljningssiffrorna, säger Maria Dagman.

– Halvledare ingår i många komponenter som man behöver för att bygga en bil, tillägger hon.

I praktiken är det ofta underleverantörer som inte kan få tag på halvledarmaterial, och därför inte kan leverera komponenter som önskvärt till bilfabrikerna.

Halvledare är material som leder elektricitet "halvbra", till exempel kisel. Sådana material används mycket i elektronik, inte minst i moderna bilar.

Uppåt i USA

Det stora glädjeämnet för Volvo i julisiffrorna är försäljningen i USA. Den steg med 19 procent, vilket ger en ökning med 42 procent under årets sju första månader. (27 procent jämfört med 2019.)

Suvarna XC60 och XC90 är Volvos flaggskepp i USA.

Försäljningen i Europa är inte på samma nivå som före pandemin, även om siffran för årets sju första månader är 24 procent uppåt, jämfört med 2020.

43 procent av Volvobilarna som såldes i Europa under juli var laddbara. Motsvarande siffra globalt var 25 procent.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS