Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nav för historieberättare som växer så det sprakar

Kommunikationsbyrån We Are More lever upp till sitt namn. Medarbetarna blir bara fler och fler. Förra året anställdes 20 nya. Och likt historieberättare gjort i alla tider, så samlas de runt elden.

– En braskamin stod högt på listan när fastighetsägaren restaurerade lokalerna åt oss, säger vd Johan Gronowitz.

We Are More håller till på Tredje Långgatan, i rustikt coola lokaler som för länge sedan var ett spinneri och på senare år rymt House of win-win, med konstateljéer, teater och musik.

Nu samsas här en brokig skara människor i sju dotterbolag, alla med sin speciella kompetens i att förmedla ett budskap. Med allt fler digitala kanaler och möjligheter att nå ut till mycket specifika målgrupper har We Are More organiserat sig enligt en modell som uppenbarligen går hem hos kunderna, bland andra Ica, Balder och Almondy.

Sedan starten för drygt fyra år sedan har koncernen vuxit snabbt, till en omsättning på över 80 miljoner kronor.

– Våra kunder gillar att de kan komma hit med sina önskemål och så sätter vi ihop en arbetsgrupp, helt anpassad efter vad som gäller här och nu, säger Johan Gronowitz.

Och då talar vi inte om ”den gamla vanliga” arbetsgruppen i reklamvärlden: projektledare, AD och copy.

– Vi har beteendevetare, inredningsarkitekter, snickare, sociala medier-experter och pr-konsulter som alla bidrar med sina vinklingar. Och sen hjälper vi till att hålla ihop kommunikationen ”från ax till limpa”, hela vägen från förpackningsdesign och prissättning till distributionsstrategier, säger Johan Gronowitz.

HAN PÅMINNER OM hur snabb och omvälvande digitaliseringen varit för reklam och kommunikation.

– För 15 år sedan kunde ett företag i Göteborg nå åtta av tio göteborgare via en annons i GP. I dag är medielandskapet så otroligt fragmentiserat, det finns så himla många fler kanaler.

– Dessutom råder ingen direkt brist på varor och tjänster. För 15 år sedan hade en dagligvarubutik kanske fem sorters olivoljor, i dag finns det 50! Och då blir det något annat än priset som avgör varför man köper en olivolja i stället för en annan, nämligen den totala kommunikationsupplevelsen, säger Johan Gronowitz.

NÄR VI TRÄFFAS, ska han snart iväg till Dalarna för planering av ett uppdrag för Vasaloppets huvudsponsor Volvo Cars. Alla Vasaloppsåkare kan välja att åka genom en särskild tunnel med kameror och få en filmsnutt med sig själv, levererad inom tio minuter efter målgång.

– Ett bra exempel på associationskommunikation – att det är viktigare varför man köper något än vad man köper. Volvo Cars vill inte bara säga att deras bilar byggs ”av människor, för människor”, här visar de det tydligt också. Hela 80 procent av de 100 000 åkarna väljer att få en film, så vi levererar 80 000 filmer under Vasaloppsveckan, säger Johan Gronowitz.

Vasaloppsuppdraget hanteras av dotterbolaget We Are Uncoloured, som med 25 anställda står för mer än hälften av gruppens omsättning.

– De arbetar mycket med associativa begrepp för att få varumärken,produkter och tjänster att kännas lite mer attraherande, säger Johan Gronowitz.

WE ARE MORE har även hjälpt golftävlingen Nordea Masters att locka en större publik till årets evenemang.

– Vi gick ut med ett ganska enkelt budskap om att en golftävling är bästa tillfället att umgås med sina kompisar och spred det nästan uteslutande via sociala medier, väldigt specifikt och selekterat.

Resultatet: 30 gånger fler biljetter har sålts i förväg jämfört med samma tid 2017.

– Det intressanta med sociala medier är att om vi berättar om ett evenemang som Nordea Masters via ambassadörer i stället för att Nordea själva gör det ökar kraften i budskapet tiofalt. Då upplevs det inte som ett kommersiellt budskap, säger Johan Gronowitz

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.