Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Black Friday är inte bra för miljön, ändå känner sig handlare pressade att delta, tycker Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet. Bild: Naturkompaniet

Naturkompaniet: Black Friday är osunt

Naurkompaniet nobbar Black Friday-shoppingen helt och hållet, och får enormt stöd.
– Vi tycker att det är en osund kampanj som inte är bra för miljön eller naturen, säger Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet.

Naturkompaniet går ut i sociala medier och klargör att företaget på inget sätt är delaktiga i Black Friday, och bjuder istället in kunder på fika och gratis omvaxning av skor och kängor istället.

– Vi tycker att man ska ta avstånd från Black Friday, säger han.

Det är andra året i rad som Naturkompaniet helt öppet tar avstånd från Black Friday, som snabbt seglat upp som den näst viktigaste försäljningshögtiden inom handeln.

Fantastisk respons

Och Naturkompaniet får stöd från tusentals kunder.

– Responsen är fantastisk och ser man till feedbacken från våra kunder i sociala medier är den till 98 procent positiv, säger Henrik Hoffman.

Naturskyddsföreningen kör samtidigt sin kampanj "Black Friday – jag köper det inte!" där hittills 60 000 har anmält att de inte tänker handla. Ytterligare 2,9 miljoner människor har tagit del av budskapet.

Naturkompaniet är inte en del i Naturskyddsföreningens kampanj, men tycker att den är bra.

Handlare känner sig pressade

Naturkompaniet är inte ensamma om sin motreaktion, det finns fler företagare som börjar sluta upp. Henrik Hoffman i dag vill inte gå in på vilka, men konstaterar att företag numer kan känna sig pressade att delta i Black Friday.

– Absolut. Det tror jag att många gör. Vi är i en tid där det finns oro inom handeln och vi står för en kraftig omdaning där mycket förändras. Men jag har svårt att tänka mig att Black Friday är rätt medicin för det, säger Henrik Hoffman.

Under Black Friday infaller också En köpfri dag – där konsumenter inte köper någonting alls under 24 timmar.

Ingen shoppning på 24 timmar

Det är en årlig kampanj som fokuserar på problemen med överkonsumtion och slöseri och hur man istället kan skapa en hållbar livsstil.

Buy Nothing Day startade i Vancouver 1992 och är nu en internationell rörelse.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.