Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Google och andra nätjättar lägger beslag på en allt större del av annonskakan. Arkivbild.

Nätjättar lägger beslag på annonspengar

Globala internetjättar som Google, Facebook och Youtube lägger beslag på en allt större del av annonsintäkterna i Norden. Det visar studien "Kampen om reklamen från Nordicom vid Göteborgs universitet, skriver branschtidningen Dagens Media.

Samtidigt som många traditionella medier ser sina annonsintäkter sjunka sker en betydande förskjutning till nätaktörerna. Utomnordiska digitala plattformar drar i dag in uppskattningsvis 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna i Sverige och Danmark.

Under förra året lade nordiska annonsörer uppskattningsvis 21 miljarder kronor i de utomnordiska reklamplattformarna. Det är en tillväxt med runt 30 procent jämfört med 2015, skriver Dagens Media.

Hårdast drabbad är tidningsbranschen. De nordiska reklaminvesteringarna i tryckt dagspress har fallit med 40 procent – eller 21 miljarder kronor – sedan 2011.