Mobillådan är årets julklapp

Skippa skärmtiden och fokusera på att umgås. En låda för att lägga ifrån sig mobiltelefonen i har utsetts till årets julklapp av HUI.

ANNONS
|

För 32:a året i rad har Handelns utredningsinstitut, HUI, utsett årets julklapp. Tidigare år har bland annat elcykel, VR-glasögon och ett återvunnet plagg utsetts. I år handlar det alltså om en låda att lägga mobiltelefonen i – för att istället kunna fokusera på att umgås.

– Vi var väldigt överens om att det här var det självklara valet, säger Saga Bowallius, analytiker vid HUI, vid en pressträff där lådan presenterades.

Tanken med mobillådan är att telefonerna ska ställas i facken istället för att distrahera oss från att umgås med varandra.
Tanken med mobillådan är att telefonerna ska ställas i facken istället för att distrahera oss från att umgås med varandra. Bild: Anders Wiklund/TT

Kriterierna som måste uppfyllas är att produkten ska vara en nyhet eller ha väckt nytt intresse under året. Den ska också svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal. Slutligen ska den representera den tid vi lever i.

ANNONS

– Mobiltelefonen i allmänhet representerar tiden vi lever i. Vi älskar våra telefoner eftersom vi kan göra så mycket med dem. Samtidigt ser vi en trend där allt fler söker efter kreativa sätt att begränsa sin skärmtid på, säger Saga Bowallius.

– Det kan såklart också vara att man bara lägger sin mobil i en skokartong eller en byrålåda. Men en mobillåda kan vara en symbol för viljan att hitta en balans mellan uppkoppling och skärmfrihet.

Men vilken julklapp vill svenskarna helst ha? Prisjämförelsesajten Pricerunner har i samarbete med Kantar Sifo frågat 1 000 svenskar och frågat vad de helst vill ha. I topp hamnar boken.

"Då talar vi om en fysisk bok. Mest intressant är att det är unga människor i åldern 18–29 år som allra helst vill ha böcker. På julen verkar vi vilja ha en paus från alla digitala och sociala medier", skriver Nicklas Storåkers, vd, i ett pressmeddelande.

Här är julklapparna vi helst vill ha

1. Böcker 19 procent

2. Kläder 17 procent

3. Pengar 16 procent

4. Presentkort till underhållning 13 procent

5. Presentkort till resor 12 procent

6. Trädningskläder och löparskor 11 procent

7. Presentkort till shopping 10 procent

8. Dekoration och heminredning 8 procent

9. Köksmaskiner och kökstillbehör 8 procent

10. Makeup och parfymer 7 procent

11. Verktyg 7 procent

12. Smycken 6 procent

13. Trädgårdsutrustning 6 procent

14. Mobiltelefon 5 procent

15. Underkläder 5 procent

16. Skor 5 procent

17. Väska 4 procent

18. Dator 4 procent

19. Surfplatta 4 procent

20. Hörlurar 4 procent

Källa: PriceRunner/Kantar SIFO

Årets julklapp genom åren

1988 Bakmaskin

1989 Videokamera

1990 Wokpanna

1991 Cd-spelare

1992 Tv-spel

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefon

1995 Cd-skiva

1996 Internetpaket

1997 Elektroniskt husdjur

1998 Datorspel

1999 Bok

2000 Dvd-spelare

2001 Verktyg

2002 Kokbok

2003 Mössa

2004 Platt-tv

2005 Pokerset

2006 Ljudbok

2007 GPS-mottagare

2008 En upplevelse

2009 Spikmatta

2010 Surfplatta

2011 Färdigpackad matkasse

2012 Hörlurar

2013 Råsaftcentrifug

2014 Träningsarmband

2015 Robotdammsugare

2016 VR-glasögon

2017 Elcykel

2018 Återvunnet plagg

Källa: HUI Research

ANNONS