Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Mix viktigt för dynamisk arbetsplats"

Efter att ha sålt babyn Wallstreet Media till Stampenkoncernen och varit på långsemester är Christian Eriksson igång med nya projekt.

Det började på Metro i slutet av 90-talet?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Ja. På Metro träffade jag mina blivande kompanjoner. Jag jobbade med utbildnings- och rekryteringsannonsering, något som gick väldigt bra den här perioden. Det var jättekul och otroligt lärorikt att få jobba inom mediebolaget MTG. De var fantastiska på att ingjuta mod i sin personal, men det var också en tuff jargong.

Hur då?

- Cheferna krävde en högpresterande personalstyrka. Den som levererade var kung – den som inte levererade riskerade att åka ut. Man bad inte direkt snällt, utan ställde krav. Jag stod ut med mycket, för jag var så ung. När vi startade Wallstreet Media bestämde vi oss för att hantera personalfrågorna annorlunda. Vi ville se individerna och skapa en trygghet i organisationen.

Vad är Wallstreet Media?

- Ett bolag som sysslar med utomhusreklam över hela Sverige. När vi startade klistrades fortfarande kollektivtrafikannonserna direkt på fordonen. Men att sätta upp ett stort klistermärke tar lång tid, var svårt att få snyggt och man var tvungen att använda otäcka medel för att få bort dem. Det blev ett väldigt slitage på fordonen. Vi introducerade – tillsammans med samarbetspartners – i stället ramar som man satte annonserna i och Göteborg var först i Sverige med detta.

När jag lämnade hade vi nästan 30 städer i Sverige med reklam på kollektivtrafik. Men vi hade även andra produktområden och på slutet växte vi framförallt inom området digital utomhusreklam.

Varför sålde ni?

- Det var ett beslut som långsamt växte fram. Stampen blev delägare redan 2010 och förvärvade resten av bolaget i årsskiftet 2012/13. Det var en konstig känsla att sluta. Från att ha fått 40–50 samtal om dagen, ringde plötsligt kanske en person var tredje dag. Funkar telefonen? tänkte jag i början. Men ganska snart åkte jag med familjen till USA i sex veckor. Det har vi drömt om att göra länge och jag fick en period där jag kunde reflektera och tänka på vad jag ville göra.

Nu är du igång med nya projekt. Vad då?

- Jag har gått in som delägare i Sågeriets Tillväxtcentrum som öppnar vid årsskiftet. Fokus är på kvinnligt entreprenörskap. Vi kommer att ha ett 20-tal bolag i expansionsfas sittande i våra lokaler på Lindholmen. Vi har ett internt mål att medlemsföretagen ska dubbla sin vinst och omsättning medan de sitter här.

Dessutom har vi knutit ett antal partnerbolag till oss, inom till exempel områden som bank, försäkring, juridik och revision. Efter sommaren ska vi öppna i Stockholm och Malmö och hoppas ha 100 medlemsföretag efter sommaren.

Varför är det viktigt med kvinnligt entreprenörskap?

- Det handlar främst om att vi vill ha en bra mix av människor här, vi stänger inte dörren för män. I Wallstreet Media hade vi nästan 50 procent kvinnor i ledningsgruppen mot slutet, två av fyra säljchefer var kvinnor och 40 procent av säljarna var kvinnor. En mix är viktigt för att skapa en dynamisk arbetsplats.

Hur ska ni tjäna pengar?

- Medlemsföretagen betalar för platsen de nyttjar. Partnerbolagen betalar för att få tillgång till 100 bolag i expansionsfas. Dessutom sponsrar ett par bolag verksamheten.

Är Göteborg en bra stad att verka i som entreprenör?

- Jag är inflyttad och från början upplevde jag att det var väldigt viktigt vilka man kände. Det var ganska slutna sällskap och det gällde att komma in i rätt kretsar. I Stockholm eller Köpenhamn handlar det mer om ’Vad kan du tillhandahålla för mig?’ Här är det mer: ’Vem känner du?’ Först när du kommit över den barriären kan man börja prata om ändamålet. Men det har blivit bättre.

Kan det inte handla om att du kommit in?

– Jo, det kan vara en kombination. Wallstreet öppnade många dörrar. Det handlade om kommunikation kring kollektivtrafiken – och få grejer är så göteborgskt som spårvagnen!

Christian Eriksson

Familj: Fru, son 3 år, en dotter på väg.

Gör: Håller på att starta Sågeriets Tillväxtcentrum som öppnar vid årsskiftet. Har nyligen investerat i ett mediebolag (hemligt vilket). Förhandlar med ytterligare ett par bolag.

Bor: Askim.

Ålder: 36 år.

Senast lästa bok: Att nå toppen och stanna kvar av Ichak Adizes.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.