Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Mitt under coronakrisen – Polestar förbereder butik på Avenyn

Ingen bilhall nära någon trafikled – Volvos systermärke Polestar gör som Tesla och öppnar showroom centralt i stan. På Avenyn.
– Vi hoppas fånga kunder från hela Västsverige, säger Sverigechefen Martin Ölund.

I lokalerna där gamla biografen Aveny – och senare Lindex – haft verksamhet täcker nu en stor banderoll med texten ”Polestar” ett stort fönster och bredvid ”summer 2020”. Här på 500 kvadrat, nära stadens finrum, är det tänkt att potentiella kunder ska komma och titta på de befintliga modellerna Polestar 1 och 2. Samtidigt öppnar man centralt i Stockholm. Byggarbetare från BRA Bygg går ut och in ur lokalen på 500 kvadratmeter när GP besöker platsen.

När öppnar ni?

– Vi har inget exakt datum, det är sommaren 2020 som vi kan säga nu, säger Sverigechefen Martin Ölund.

– Tanken är att det blir en destinationsplats som lockar personer i en 15 mils radie – alla vet var Avenyn ligger.

LÄS MER: Volvo kan slås ihop med Geely

LÄS MER: Polestars vd: Därför väljer du oss framför Tesla

Produktionen igång i Kina

Har coronakrisen påverkat era planer?

– Planerna gäller sommaren, så det är en bit framåt.

När det gäller produktionen av nya modellen Polestar 2 så drog den igång i förra veckan i Kina – samtidigt som bilindustrin i Europa tvärstannade.

– Ja, det gynnar oss i dagsläget att ha produktionen i Kina.

Martin Ölund betonar att det inte rör sig om en traditionell bilhandel, utan ett att Polestar Space.

– Det här är en destinationsplats där man ska kunna uppleva märket och bilarna – här ska man kunna klämma, känna och provköra. Vi har produktspecialister här som man kan prata med – men det handlar om ge kunskap, själva beställningen kan ske hemma digitalt. Men det går förstås att få hjälp att lägga order här också.

Produktspecialist – det är inte ett finare sätt att säga bilförsäljare på då?

– Det kanske man kan tycka, men vi kommer inte att mäta försäljningen i Polestar Space som i traditionell bilhandel.

LÄS MER: Bilsalongen i Genéve ställs in

LÄS MER: Polestar visar sportigt hållbart koncept

”Göteborgskt märke”

Ni ägs till hälften av Volvo Cars och hälften av Geely och har produktionen i Kina. Är ni ett svenskt märke?

– Polestar är ett globalt märke, men vår kärna och vår design finns här. Den kinesiska marknaden är stor och det är finns praktiska skäl till att ha produktionen där, men designen, produktutvecklingen och huvudkontoret ligger ju i Torslanda – så vi är ett göteborgskt bolag.

Tanken var att Polestars nya konceptbil, Polestar Precept, skulle visas upp på bilmässan i Genève efter att ha visats upp vid ett digitalt event – men det blev inställt på grund av coronapandemin.

– Jag jobbar på svenska marknaden och Precept är ett globalt utvecklingskoncept, Jag kan inte säga så mycket mer om det nu, men det kommer information om det de kommande veckorna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.