Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Fingerprint Cards, med huvudkontor i Göteborg, minskar förlusten men ser mörkt på den närmsta framtiden. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Minskad förlust för Fingerprint cards

Förlusten minskar för pressade biometribolaget Fingerprint cards. Men vd Christian Fredrikson varnar för en tuff marknad framöver.

Fingerprint cards intäkter minskar till 424 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2018, att jämföra med 615 miljoner kronor under samma kvartal 2017. Rörelseförlusten för perioden stannar på 25,5 miljon kronor, en förbättring jämfört med förlusten på 40,6 miljoner kronor året innan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sensorbolagets vd Christian Fredrikson varnar också för att Fingerprint nu går in i några månader med ännu tuffare marknad.

– Jag förväntar mig att läget på den globala mobilmarknaden kommer att vara fortsatt utmanande, vilket kommer att påverka Fingerprints omsättningsutveckling under det första kvartalet 2019. Q1 är i regel också ett säsongsmässigt svagt kvartal. Flera globala mobiltillverkare har nyligen flaggat för försämrat finansiellt resultat till följd av marknadsläget. En viktig faktor bakom den negativa utvecklingen är att konsumenter byter ut sina enheter mindre ofta än tidigare, skriver han i rapporten.

Ingen utdelning

Liksom tidigare år föreslår Fingerprints styrelse att bolaget inte lämnar någon utdelning till aktieägarna för det senaste räkenskapsåret.

Fingerprint cards, med huvudkontoret i Göteborg, utvecklar teknik för fingertrycksavkänning, som främst används i smarta telefoner. Konkurrensen på den krympande marknaden har de senaste åren varit stenhård med pressade priser som följd. Fingerprint satsar därför hårt på att slå sig in i nya segment och bland annat få in sin teknik i exempelvis betalkort och lås-system.

– Fingerprints strategi de närmaste åren bygger på att fortsätta diversifiera och bredda verksamheten till nya områden utanför mobilbranschen samtidigt som vi försvarar och bygger vidare på vår starka position inom smartphonesegmentet, skriver Christian Fredrikson i bokslutet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.