Coronapandemin har förstärkt en redan negativ konsumtionstrend. Under 2020 har svenskarnas totala konsumtion minskat med 4,7 procent, enligt Konsumtionsrapporten som varje år tas fram av Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i samarbete med Centre for Retailing.
Det som drar ned den totala konsumtionen är att svenskarna har dragit ned på är resor, hotell- och restaurangbesök (-22,8 procent), kläd- och skoinköp (-16,3 procent) och transporter (-11,7 procent). Men på vissa områden, som produkter för hem och hus (+4,2 procent) samt alkohol och tobak (+5,2 procent), har konsumtionen ökat, enligt rapporten.
"Konsumtionsnedgången bör dels ses utifrån covid-19, och dels utifrån mer långtgående trender. Redan före covid-19 var resor, kläder och restauranger på nedgång", säger John Magnus Roos, redaktör för Konsumtionsrapporten och forskare vid Göteborgs universitet.
Konsumtionsrapporten sammanfattar hushållens konsumtion under 2019 och de tre första kvartalen 2020.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.