Volvokoncernens återhämtning efter pandemins värsta krismånader fortsatte även under det fjärde kvartalet med ökat rörelseresultat och starkare orderingång. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 10,9 miljarder kronor under perioden, det ska jämföras med en rörelsevinst om 9,2 miljarder under samma kvartal 2019.
– Alla våra anställda, partners och leverantörer har gjort ett heroiskt jobb som gör att vi kan komma igen på det här sättet. Slagen mot efterfrågan förra året var jättestora, säger AB Volvos vd Martin Lundstedt.
LÄS MER:Industrivärden storhandlar i AB Volvo – Geely inte längre största ägare
LÄS MER:AB Volvo säljer UD Trucks för 20 miljarder kronor
Stärkt lönsamhet bakom miljardvinsten
Återhämtningen med en dryg miljardvinst i det sista kvartalet beror inte på bättre omsättningssiffror, dessa fortsatte tvärtom att sjunka under perioden oktober-december jämfört med samma kvartal 2019. Vad som lyfter Volvo är den stigande lönsamheten, vilket i sig följer på en rad olika effektiviseringar, enligt Martin Lundstedt.
– Det handlar bland annat om en generell anpassning av kostymen sett till antalet anställda med temporära kontrakt men även snabba beslut kring lageravvecklingar, minskat resande och så vidare.
Dubbel utdelning till Volvos aktieägare föreslås
Återhämtningen, Volvos växande kassa och den förstärkta lönsamheten gör att bolagets styrelse föreslår en dubbel utdelning till ägarna på totalt 15 kronor per aktie – ägarna får alltså dela på omkring 30 miljarder om förslaget röstas igenom.
Enligt styrelsens förslag uppgår den ordinarie utdelningen till 6 kronor per aktie och extrautdelningen till 9 kronor per aktie.
Detta kommer efter förra vårens heta debatt om aktieutdelningar i bolag som också tagit emot skattemedel i form av krisstöd. Då valde Volvo och stämman att slopa utdelningen helt.
Till skillnad från i fjol kommer stämman att rösta om verksamhetsåret 2020, året då Volvo de facto tog emot miljardbelopp av svenskarna. Debatten fortgår och så här resonerar Martin Lundstedt i utdelningsfrågan.
– Vi måste ha en debatt om att utdelningarna ska komma igång igen när ekonomin nu normaliseras. Det är bra för den svenska arbetsmarknaden och samhällsekonomin. Dessa är inte enbart beskattningsbara, Volvo ägs till stor del av pensions- och sparfonder och utdelningarna som kommer dem till gagns tillförs till hela det ekonomiska kretsloppet.
Krisstödet i form av korttidspermitteringar anser han varit ett minst lika viktigt stöd för den svenska arbetsmarknaden och ekonomin som för Volvokoncernen själv.
Hur mycket stöd tog ni emot 2020?
– 1,2 miljarder kronor i Sverige genom korttidspermitteringarna. Samtidigt betalade vi 7 miljarder kronor i sociala avgifter och arbetsgivaravgifter.
Har ni några planer på att betala tillbaka den summan?
– Nej, eftersom korttidssystemet har gynnat hela den svenska arbetsmarknaden och samhällsekonomin så ser jag inte något riktigt skäl till det. Vi har tagit vårt ansvar, säger Martin Lundstedt.
Volvo tappar närmare 100 miljarder i omsättning
Trots ljusningarna har Volvo en bit kvar till rekordnivåerna före pandemin. Under coronaåret sjönk omsättningen med närmare 100 miljarder kronor och rörelsevinsten backade från 47,9 till 28,6 miljarder. Men den framåtblickande orderingången på lastbilssidan är hoppfull, från 182 746 stycken lagda order i utgången av 2019 till 208 505 stycken vid årsskiftet.
– Transport- och infrastrukturlösningar kommer behövas även framöver, säger Martin Lundstedt.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.