Leonardo del Vecchio var en av Italiens mest kända klassresenärer. Han växte upp på ett barnhem och lyckades skapa sig en förmögenhet på tiotals miljarder euro under den italienska efterkrigstiden.
Del Vecchio grundade Luxottica 1961, vilket kom att bli ett av världens största företag inom glasögonbranschen och ägare av märken som Oakely och ikoniska Ray-Ban.
JUST IN: Ray-Ban owner Leonardo Del Vecchio, the Italian entrepreneur who was raised in a Milan orphanage and ended up as the undisputed world leader in eyewear, has died. He was 87.https://t.co/TTkbo0ra4n
— Bloomberg (@business) June 27, 2022
Var Italiens näst rikaste man
2018 slog sig Luxottica sig samman med franska Essilor. Del Vecchio satt som ordförande för Essilor Luxottica fram till sin bortgång, vilken bekräftades av bolaget under måndagen.
”Det är med sorg som Essilor Luxottica meddelar i dag att dess ordförande har gått bort”, skriver företaget i ett uttalande och tillade att styrelsen ska träffas för att ”bestämma nästa steg.”
Modeskaparen Giorgio Armani har arbetat med del Vecchio sedan 1980-talet och är en av dem som har hyllat glasögonmakaren.
”Tillsammans uppfann vi fenomen som inte existerat tidigare: vi förstod omedelbart att glasögon, från enkla, funktionella objekt skulle bli oumbärliga modeaccessoarer”, har Armani sagt.
Vid slutet av 2021 var del Vecchio Italiens näst rikaste man, efter Nutella-miljardären Giovanni Ferrero, enligt Forbes.
Leonardo del Vecchio blev 87 år gammal.
LÄS MER:Ray-Ban och Facebook släpper ”smarta” solglasögon med kamera
LÄS MER:Norsk miljardär död i lavin
LÄS MER:Det pluggade världens tolv rikaste personer
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.