Just möten på individnivå är den gemensamma nämnaren för de olika projekten i Öppna dörren, en paraplyorganisation och nätportal som nu lanseras av Axfoundation, en icke vinstdrivande verksamhet grundad av Ax:son Johnson.
Satsningen går ut på att få människor som har olika bakgrund men kanske liknande yrkestillhörighet, intressen eller livssituation att träffas över exempelvis en fika eller en middag. Målet är att matcha ihop 10 000 personer under nästa år.
Öppna dörren vänder sig dels till personer med utländsk bakgrund som vill få hjälp att komma in i samhället, dels till etablerade svenskar som känner att de vill göra något för att främja integrationen, men inte vet var de ska börja.
TT: Kommer detta att göra någon skillnad?
Sedan tidigare pågår ett intensivt mångfaldsarbete i andra delar av Ax:son Johnsons imperium. Så har det inte alltid varit. Den som söker efter ordet "mångfald" i Axel Johnson-koncernens årsredovisning för 2011 får noll träffar. I den senaste årsredovisningen, den för 2014, används ordet hela 58 gånger.
Varför engagemanget i denna fråga har tagit fart på senare år kan Antonia Ax:son Johnson inte riktigt svara på. Men hon är klar över drivkraften:
Hon tror också att den egna bakgrunden spelar in. När hon som tioåring kom till Sverige med sin brasilianska mamma (som också hette Antonia) och svenska pappa (Axel) förstod hon varken språket eller varför människor betedde sig som de gjorde. Och trots de enorma framgångarna i företagandet kan Antonia Ax:son Johnson, säger hon, fortfarande relatera till känslan av utanförskap som många invandrare upplever:
Arbetslösheten bland utrikes födda har ökat kraftigt det senaste året. Föga förvånande med tanke på hennes politiska tillhörighet (folkpartist) lägger Antonia Ax:son Johnson en del av skulden på den rödgröna regeringen. Särskilt kritisk är hon till höjningen av arbetsgivaravgiften för unga, som hon hävdar slår hårt mot just denna grupp.
TT: Vilket ansvar bär näringslivet?
Öppna dörren är en paraplyorganisation för fyra olika integrationsprojekt, som antingen drivs av Axfoundation eller av externa "sociala entreprenörer":
Yrkesdörren: Syftar till att nya och etablerade svenskar inom liknande yrken ska träffas och därigenom bygga ut sina yrkesnätverk.
Invitationsdepartementet: En "middagsklubb" där svensktalande personer bjuder hem människor som flyttat hit från andra länder, eller vice versa.
Svenska med baby: Vill främja möten mellan barn och föräldrar från olika bostadsområden och med olika ursprung.
Kompis Sverige: Har som mål att matcha ihop och skapa vänskapsrelationer mellan folk med olika bakgrund.
Källa: Axfoundation
Axel Johnson-gruppen ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj, omsatte i fjol närmare 120 miljarder kronor och har omkring 22 000 anställda.
Det största bolaget i företagsgruppen är svenska Axel Johnson-koncernen (Axel Johnson AB), som bland annat omfattar varuhuskedjan Åhléns och butikskedjorna Kicks och Lagerhaus.
Axel Johnson AB är även hälftenägare i börsnoterade dagligvarujätten Axfood, med kedjorna Hemköp och Willys.
Ett av mångfaldsprojekten i Axel Johnson-koncernen är Axelerate, vars mål är att andelen chefer med utländsk bakgrund år 2020 ska ligga på 20 procent. I dag är andelen 6-8 procent.
Källa: Axel Johnson AB