Miljösamvete kommer driva konkurrensen

ANNONS
|

- Vi ska sätta kompassen i rätt riktning, men vi kan inte genomföra de riktigt stora förändringarna innan folk vill betala för det. Men man måste ha framförhållning för när marknaden är redo för de nya lösningarna är det för sent att starta.

En föregångare inom miljösatsningar i bilindustrin är Toyotas hybridbilssatsning som under många år slukade pengar, innan kunderna strömmade till.

- Bara de riktigt stora företagen har kapaciteten att gå före. I början av en stor miljösatsning går man back.

Under gårdagen arrangerades ett seminarium om miljöfrågor av miljöorganisationen Ekocentrum och Game, som är ett samarbetsprojekt för hållbar utveckling med ett flertal aktörer i Västsverige. Representanter från AB Volvo, Vattenfall och Västsvenska industri- och handelskammaren medverkade.

ANNONS

Samsynen var stor om att företag måste anpassa sig allt mer till de hårdare miljökrav från konsumenter och politiker. Anders Källström, Handelskammarens vd, menar att det inte längre räcker för företag att konkurrera med en bra produkt, design och service. Det krävs ett mervärde, en "kundupplevd godhet", i form av miljötänkande och samhällsansvar.

- Vad kan man egentligen konkurrera med idag? Företag måste ta ansvar för ett större sammanhang. När man äter något så ska inte bara magen må bra, utan också samvetet, säger han. Men det bygger på att folk är villiga att betala för det.

Den globala uppvärmningen och de fossila bränslena stod i centrum för diskussionen. Vattenfall är en av de största koldioxidutsläpparna i Europa. De släpper ut 80 miljoner ton i Europa, den största delen kommer ifrån kolkraftsverk i Tyskland.

Agneta Rising, som är miljöchef på Vattenfall, tror att den framtida energin kommer ifrån vågkraft och nya typer av kärnkraft. Men övergångsfasen räknar hon kommer att ta mellan 30 och 50 år.

- Vi kanske kan börja använda vågkraft tidigast 2020.

Hållbar utveckling handlar om att övergripa gapet mellan dagens icke-hållbara bränslen och en framtid utan tydliga konturer. I en övergångsfas gäller det att använda sig av förnyelsebara energikällor, som vindkraft och kärnkraft, säger Agneta Rising. Vattenfall satsar på en pilotundersökning med en kolkraftsanläggning som avskiljer koldioxid. Det bygger på befintlig teknik men som nu prövas i en större skala.

ANNONS

Inge Horkeby från Volvo håller med om att det inte finns en enkel lösning, utan man får arbeta med flera olika bränslen.

- Vi måste tillåta oss en del under denna övergångstid, säger han. Till exempel etanol, även om vi inte tycker att etanol är framtidens bränsle.

ANNONS