Mer rörelse ger bättre inlärning och resultat

Jättestensskolan på Hisingen satsar stort på fysisk aktivitet och rörelse. ”Forskning visar att fysisk aktivitet ger bättre förutsättningar för inlärning och påverkar både koncentration och minne”, säger rektorn Lotta Lekander.

ANNONS
|

Satsningen Aktiv skola börjademed personalen för tre år sedan.Då anställdes en träningscoachsom började med träningspassför personalgruppenfem dagar iveckan.

Samtidigt gick Jättestensskolansrektorer Lotta Lekander och JonasForsberg igenom forskning ochgjorde studiebesök på skolor somsatsat på fysisk aktivitet. Personalenfick läsa Anders Hansens bokHjärnstark och gick på inspirationsföreläsningar.

– Sedan var det dags att kickai gång satsningen för eleverna, sägerLotta Lekander.

MÅLET ÄR ATT fysisk aktivitet skagenomsyra hela skolans verksamhet– men det tydligaste exemplet ärdet som kallas Puls för lärande. Tvådagar i veckan, innan lektionernastartar, har högstadieeleverna etttjugo minuter långt pulspass. Detligger utöver ordinarie timplan ochär obligatoriskt.Under pulspassen ska elevernavara aktiva på en måttlig nivå ochligga i pulszonen 65–70 procent avsin maxpuls. Det är den puls sombäst gynnar inlärningsförmågan.

ANNONS

– Det är ingen idrottslektion,det sker ingen bedömning och detförekommer inga bollar. Detta ärjätteviktigt, det ska inte finnas prestationskravi det här, säger LottaLekander.

Bland de mindre barnen har mannågot som kallas Aktiva klassrum.Till exempel kan eleverna, när dekänner sig trötta eller när de haröverskottsenergi, ta ett så kallat energipiller.Energipillren kaninnebära att stå på en balansbrädaen stund eller gå ut från klassrummetför att hoppa hopprep.

– Det ser lite olika ut hur de olikalärarna använder sig av energipillren– vissa har det mer uppstyrtmedan i andra klassrum kännereleverna själva när de behöver merenergi, säger Jonas Forsberg.

Dessutom anordnas rastaktiviteteroch så kallade brainbreaksdå eleverna i klassen gör en kortgemensam övning med syfte attaktivera och stimulera hjärnan.Personalen erbjuds individuellrådgivning kring träning, kost ochhälsa och det arrangeras lunchpromenader.

– Detta är inget projekt utan skagenomsyra hela verksamheten, sägerJonas Forsberg.

SATSNINGEN FÖR ELEVERNA har pågåtti snart två år. Exakt hur den fysiskaaktiviteten påverkat elevernaslärande är svårt att svara på. Måluppfyllelsen,alltså hur stor andel aveleverna som når målen i årskurs 9,har ökat markant de senaste åren.Från att ha legat på runt 60 procent2013 ligger den i dag på nästan 100procent.

– Det finns flera förklaringar, ochvi är övertygande om att satsningenpå fysisk aktivitet spelar in, sägerLotta Lekander.

ANNONS

Satsningen har inte mött någotegentligt motstånd. Visst finns detpraktiska svårigheter, till exempelatt få ihop tider och scheman medbara en idrottshall. Men i grundenhar Aktiv skola bara mött positiv respons.Nu handlar utmaningen omatt inte tappa motivationen utan omatt hålla liv i satsningen.

– Förutom att fysisk aktivitetfrämjar inlärningen handlar detockså om att ge eleverna bra livsstilsmönsteroch få dem att förståatt fysisk aktivitet är en viktig del avlivet. Det skiljer sex år i förväntadlivslängd mellan dem med hög ochlåg utbildning. Vi vill ge alla eleversom går här en förutsättning attleva länge och må bra, säger JonasForsberg.

Fakta: 600 elever gårpå Jättestensskolan

■■ Ligger på Hisingen i Göteborg,i Biskopsgården.

■■ Skolan har 600 elever iårskurs 1–9 och cirka 80 medarbetare.

■■ Upptagningsområdet bestårav en blandning av villor, radhusoch flerbostadshus.

ANNONS