Air Berlin, Tysklands näst största flygbolag, är konkursmässigt. Arkivbild.
Air Berlin, Tysklands näst största flygbolag, är konkursmässigt. Arkivbild.

Mer koncentration förutspås i flygbranschen

Nu slåss de ännu livskraftiga branschaktörerna om tillgångarna i de krisande Alitalia och Air Berlin. Analytikerna ser flera nationella flygbolag närma sig stupstocken och att lösningen blir uppköp och ytterligare koncentration till färre företagsgrupper.

ANNONS
|

- Sektorn kommer att fortsätta konsolideras därför att affärsmodellen förändras, säger Stephane Albernhe, analytiker vid Archery consulting.

De traditionella, ofta mer eller mindre nationellt ägda, flygbolagen pressas av lågprisaktörer som Ryanair, Easyjet och Norweigan. När nu Alitalia och Air Berlin knäar visar även lågprisbolagen intresse för att ta över tillgångarna.

Analytikerna är ense: de äldre aktörerna står inför valet att samarbeta mer och skära i sina egna kostnader eller att gå under.

ANNONS

- Den globala konkurrensen är så hård med fortsatt minskande avkastning att kostnadsreducering är av största vikt, säger analytikern Mark Bobbi på IHS Markit.

Förutsägelserna är att de redan existerande lågprisaktörerna fortsätter växa, men också att Lufthansa, Air France-KLM och IAG – där bland andra British Airways, Air Lingus, Iberia och Vueling ingår – får större kostym.

- Det kommer att bli ett oligopol centrerat kring Lufthansa, IAG och Air France-KLM, siar Jerome Bouchard, analytiker vid firman Oliver Wyman, om branschen i Europa.

TT-AFP

Fakta: Air Berlin och Alitalia

Tre flygbolag uppges vara intresserade av ett uppköp av Air Berlin som tidigare i augusti ansökte om konkursskydd.

Tyska konkurrenten Lufthansa har tidigare uppgett sig vara intresserat medan källor uppger att även EasyJet är där och nosar.

Air Berlin ansökte om konkursskydd efter att en av huvudägarna Etihad Airways bestämt sig för att sluta finansiera det förlusttyngda bolaget.

Ryanair säger sig lagt ett icke bindande bud på det ekonomiskt krisande italienska flygjätten Alitalia. Men budet är villkorat av att bolaget kan omstruktureras och drivas på ett vinstgivande sätt och att italienska staten inte längre har något inflytande över företaget.

Italienska medier rapporterade i slutet av juli att ett tiotal bud redan lagts på Alitalia.

ANNONS