Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Laxen har en självklar plats på påskbordet. Arkivbild.

Mer grönt på påskbordet

När det vankas påsk är vi traditionsbundna. Det ska mycket till för att äggen, sillen och laxen ska flytta på sig. Men kanske blir det mer vegetariskt på påskbordet i år.

Påsken närmar sig och dagligvaruhandeln gnuggar händerna. Näst efter julen är påsken den viktigaste högtiden.

Påskhandeln spås slå rekord igen i år, enligt en prognos från HUI Research och Svensk Handel. Försäljningen väntas öka till 7,6 miljarder kronor. Det är 20 procent mer än en vanlig vecka. Förra året landade försäljningen på 7,4 miljarder kronor.

Skärtorsdagen är den intensivaste dagen och beräkningar från Svensk Handel visar att försäljningen då är dubbelt så stor som den genomsnittliga fredagen.

Mycket godis

Sill, lax, ägg, påskmust och godis är storsäljarna under påskveckan. Försäljningen av lösgodis under påsken står exempelvis för hela tio procent av årets godiskonsumtion.

Men det finns även annat som går bra.

- Tittar man på den övriga handeln så är det framför allt blomsterhandeln som ser ett lyft under påsken. Det är en påtaglig effekt för just den branschen, säger Anders Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.

Den traditionella påskmaten ruckar man inte på så lätt, men nya trender letar sig in även där. Efterfrågan på bland annat närproducerat ökar.

- Jag tror att de här trenderna som har pågått under en lång tid, de nosar också in på de traditionella matborden. Ekologiskt och mer av vegetariska alternativ, som har varit starka livsmedelstrender under en väldigt lång tid, får för varje år som går ett större genomslag, sannolikt också i samband med stora måltidsfester som påsken, säger Andreas Svensson.

Sen påsk

Påsken ligger sent i år, vilket brukar kunna innebära att grillen kommer fram, men i påsk utlovas busväder så laxen slipper kanske konkurrens från den grillade biffen. Hos Axfood har man laddat för en grillstart till påsken.

Claes Salomonsson, presschef på Axfood, berättar att han trott på ett uppsving för företagets grillprodukter – ända tills han såg väderprognosen.

Också han tror att det vegetariska inslaget ökar.

- Även om det fortfarande är från väldigt små tal så tror vi att kanske fler och fler väljer ett vegetariskt påskbord i år.