Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Reklamfilm för mensskydd med Bianca Ingrosso fälld hos Reklamombudsmannen, den andra gången på ett halvår som annonssamarbetet möter skarp kritik från näringslivets självsanerade organ.  Bild: Nils Petter Nilsson
Reklamfilm för mensskydd med Bianca Ingrosso fälld hos Reklamombudsmannen, den andra gången på ett halvår som annonssamarbetet möter skarp kritik från näringslivets självsanerade organ. Bild: Nils Petter Nilsson

Mensreklam med Bianca Ingrosso fälld hos RO

Intimhygienföretaget Deodoc fälls återigen av näringslivets självreglerande organ Reklamombudsmannen i sitt annonssamarbete med influencern Bianca Ingrosso.

För andra gången på ett halvår möter intimhygienbolaget Deodoc skarp kritik från näringslivets självreglerande organ Reklamombudsmannen, RO, rapporterar nyhetssajten Breakit.

I båda de två fällda annonserna är det den kända entreprenören och influencern Bianco Ingrosso som är dragplåstret.

Reklamfilmen som senast sågats av RO rör mensskydd i vilken Bianca Ingrosso själv porträtterar menscykelns fyra steg, en annons som rönte stor uppmärksamhet när den lanserades i mars.

LÄS MER: Bianca Ingrosso om fejkporren: Sinnessjukt

LÄS MER: Hemma hos Benjamin Ingrosso

Anmälningarna av reklamfilmen har sedan dess staplats på varandra. I en står det att den: ”sexualiserar kvinnan på ett sätt som känns skapt för den manliga blicken”, rapporterar Breakit.

Anses vara könsstereotyp och ge nedvärderande bild av kvinnor

Efter en granskning har RO beslutat sig för att fälla annonsen för att vara könsstereotyp.

“Nämnden finner att reklamen framställer kvinnan som styrd av menstru­a­tionscykeln gällande humör och agerande. Reklamen framställer härigenom kvinnor i en stereotyp könsroll och kan anses förmedla en nedvärderande bild av kvinnor i allmänhet”, skriver i RO i sitt fällande enligt Breakit.

LÄS MER: Nu startas ny tidning för influerare

Företaget Deodoc bestrider anklagelserna och framhåller i ett uttalande att de inte har brutit mot några marknadsföringslagar i annonssamarbetet med Bianca Ingrosso.

“Än mindre kan annonsören beslås med att genom reklamen sexualisera menscykeln. Detta är ett direkt felaktigt och ogrundat påstående, vilket i sig saknar relevans. Reklamen illustrerar hur menscykeln kan upplevas under respektive menstruationsfas”, skriver Deodoc i uttalandet, rapporterar Breakit.

En fällning av det självsanerade organet RO medför inget straff eller plikt om att revidera fällda annonseringar.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.