Nyblivna mormodern Monica Hedin tycker att det är positivt med den tidiga rean. Caroline Karlsson har fullt upp med att packa upp på reaställen.
Nyblivna mormodern Monica Hedin tycker att det är positivt med den tidiga rean. Caroline Karlsson har fullt upp med att packa upp på reaställen.

Mellandagsrean går mot sin död

ANNONS
|

Mellandagsrean är ett svenskt fenomen, den stora konsumtionsfesten när vi har lediga dagar och julklappspengar i plånboken. Men nu väljer allt fler företag att frångå den nationella traditionen och istället snegla på övriga Europa.

Där ligger reorna en bit in på nya året för att inte inkräkta på julhandelns intäkter.

Dessutom frågar sig allt fler kunder varför de ska betala mer för samma vara före jul, än efter (se artikel intill).

- I februari kommer vårkläderna. Därför är det bättre att rea i januari, säger Dag Ågård på NK.

Där startar rean den sjätte januari för nyckelkunder. Så har det varit under de senaste tre åren.

ANNONS

- På NK har vi istället festtema i mellandagarna. Då säljer vi festkläder till nyår, fortsätter Dag Ågård.

En av orsakerna till att reorna förändras är också förbättrad logistik och lagerhållning.

- Idag kan man beräkna inköpen bättre. Förr satt man på större lager och var tvungen att börja rea tidigt, menar Reine Walfridsson, marknadschef på Polarn och Pyret.

Tiden då det i klädbranschen kom fyra kollektioner om året, som man sedan reade ut spillrorna av, är alltså över. De stora klädkedjorna får numera in nya kläder varje dag.

Jonas Arnberg, analytiker på Handelns Utredningsinstitut, menar att allt fler butiker har valt att satsa på stora centrallager.

- Regnar det i Göteborg kan man skicka skidorna till Stockholm och gummistövlarna till Göteborg, säger han.

Det innebär att man kan jobba med stor precision och inte längre har ett lika stort behov av stora reor.

På JC är man inne på samma spår.

- Vi jobbar med rea kontinuerligt och tycker att det är lämpligt att aktivera varorna efter behov under hela säsongen. Även om det blir lite mer under mellandagarna, säger Ove Asplund, försäljningschef på JC som tidigare satsat på en jättestor rea efter nyår.

På Polarn och Pyret, som ingår i samma koncern som JC, har expansionen i Europa också fått konsekvenser. Här försöker man anpassa sig både efter Baltikum, som har rea före jul, och till Storbritannien, där man har rea i februari.

ANNONS

- Vår rea börjar den 15 januari, och så brukar vi göra. I mellandagarna har vi "poppis-priser" då vi sätter ned priset på delar av vårt utbud, säger Reine Walfridsson på Polarn och Pyret.

- Jag tror att mellandagsrean är på väg att dö ut och att allt fler senarelägger den, som vi.

Klädkedjorna Kapp-Ahl, H&M och Dressmann kör alla en traditionell mellandagsrea. Här ser man inte någon anledning att ändra på ett vinnande koncept.

Även på nybyggda Allum i Partille, med 100 butiker, kommer mellandagsrean att marknadsföras inför annandag jul.

- Mellandagsrea är ett så inpräntat fenomen i folks medvetande att de flesta av våra butiker väljer att ha rea då, även om en del väljer att ha den senare. Generellt sett är det ju något som framför allt berör konfektionsbranschen, säger marknadsansvarige Jörgen Törnqvist.

Men hemelektronikfirmorna har också strålande dagar i mellandagsruschen, då de rear, medan bokhandeln väntar till den stora bokrean i februari.

- Vi säljer faktiskt mycket i mellandagarna också. Folk är ändå och handlar och har kanske fått julklappspengar, säger Eva Svedberg på Wettergrens.

- Vår huvudsakliga rea är i februari. Det är en viktig händelse för bokhandeln. En riktig fest.

Så här väljer några butikskedjor att ha rea

ANNONS