Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Strejken i Göteborgs containerhamn är inne på sitt tredje dygn. Arkivbild

Medling inte aktuell i hamnstrejk

Skeppsmäklarna kräver att medlare kallas in för att lösa den pågående konflikten i Göteborgs containerhamn. Men Medlingsinstitutet har inga planer på att agera i nuläget.

- Förutsättningarna för att lösa tvisten genom medling finns helt enkelt inte, säger Per Ewaldsson, chefsjurist vid Medlingsinstitutet.

Det är i en debattartikel i Göteborgs-Posten som Sveriges Skeppsmäklarförening vill att tvångsmedling ska tillsättas om inte arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundet lyckas komma överens.

Ser ingen möjlighet

Medlingsinstitutet är informerat om vad som pågår men ser i dag inga möjligheter för att en medling ska kunna leda fram till en lösning.

- Det som skiljer det här från andra ärenden är att det redan finns ett kollektivavtal som reglerar verksamheten där Hamnarbetarförbundet har medlemmar organiserade. Arbetsgivaren är bunden av det, säger Per Ewaldsson.

TT: Vad skulle kunna få Medlingsinstitutet att agera?

- Om parterna tillsammans vänder sig till oss och begär medling kommer saken såklart i ett annat läge.

Erbjudit hängavtal

Strejken, som enligt facket bland annat handlar om arbetsvillkor och arbetsmiljö, inleddes i tisdags i form av punktstrejker och avslutas under fredagen. Hamnarbetarförbundet har också förklarat att det är redo att avbryta aktionen om medlare kopplas in.

- Men vi har inte fått några signaler om det från arbetsgivaren, säger fackets avdelningsordförande Peter Annerback.

Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar kräver att alla pågående konfliktåtgärder måste avbrytas omgående för att en medling ska bli aktuell.

- Vi har sedan tidigare erbjudit ett hängavtal som facket tackat nej till. Och oavsett medling eller inte landar vi i samma situation där det finns ett kollektivavtal som reglerar allting och som gäller hela landet. Vi kan inte träffa överenskommelser som står i strid med detta, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.