Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Martin Alsander, vd för mediekoncernen Stampen.

Mediekoncernen Stampen jagar billigare lån

Är familjen Hjörne är på väg att tappa kontrollen över Stampen? "Det stämmer inte alls", säger koncernchefen Martin Alsander.

Under onsdagen kom flera medieuppgifter om att familjen Hjörne är på väg att tappa kontrollen över mediekoncernen Stampen, där bland andra GP och en rad västsvenska morgontidningar ingår.

- Det stämmer inte alls, det är vilda spekulationer. Vi är mitt inne i en refinansieringsprocess som vi har varit väldigt öppna och tydliga med. Vi förberedde oss under våren för att gå ut till marknaden med ett erbjudande om obligation. Men under hösten har det nästan inte gjorts några obligationstransaktioner överhuvudtaget, så därför gick vi inte ut med något erbjudande. Så uppgifterna om att Stampen skulle ha dragit tillbaka något erbjudande är helt fel, säger vd och koncernchef Martin Alsander.

Varför ville Stampen gå ut med erbjudandet?

- Vi har som de flesta företag banklån, och man ser över sin lånestruktur över tid för att se om man kan hitta en mer effektiv och billigare struktur. För oss handlar det om att kunna göra investeringar i olika verksamheter som kompletterar det vi håller på med idag. Därför vill vi ha billigare och mer flexibla lånestrukturer.

Stampen vill ha billigare lån, helt enkelt?

- Ja, det kan man säga. Vi vill ha billigare lån, större rörlighet, och då vill vi lösa bort det bankkonsortiet som vi har idag. Vi har ungefär 500 miljoner kronor i lån, så vi vill ersätta det med något annat instrument. Det vi tyckte var en intressant väg att gå var en noterad obligation, men det har visat sig att inte vara särskilt spännande.

Hur ska Stampen göra nu då?

- Det finns flera olika varianter. Man kan fortfarande titta på obligation, som inte behöver vara noterad. Man kan helt enkelt byta bank och i stället för att jobba med skuldinstrument kan man jobba med nytt kapital.

En nyemission?

- Ja, en nyemission som antingen är riktad till befintliga aktieägare eller till nya aktieägare. Man kan titta på andra instrument som ligger där i mellan, som preferensaktier som oftast är väldigt röstsvaga, men som är ett kapitalinstrument. Det finns en uppsjö av varianter.

Enligt SvD skulle preferensaktier inte vara speciellt attraktiva i mediebranschen i dagsläget. Hur ser du på det?

- Jag vet inte riktigt hur de kommit fram till det. Jag kan bara konstatera att i de möten jag har haft, så kan det absolut vara ett intressant instrument. Det används väldigt ofta i fastighetsindustrin. Det kan vara spännande att komma in inom medier, spännande för investerare att få ett annat segment att investera i.

Hur attraktiv är mediebranschen?

- Den upplevs som ganska riskfylld och det gäller oavsett vilken typ av medier du håller på med. Det krävs rätt mycket omställningskostnader och investeringar, och om man ser framåt så är det svårt att räkna med stabila kassaflöden, vilket investerare oftast vill se. Man vill vänta och förstå hur vi kommer att tackla digitaliseringen och hur våra nya affärsområden ser ut framåt.

- Men till vår fördel ska framhållas att vi har stöpt om koncernen ganska rejält sista året.

Det framställs som om läget är illa inom Stampen. Hur ställer du dig till det?

- Det är helt fel. Vi har en lönsam verksamhet, som förbättrar sig hela tiden. Det är ganska unikt i dagens Mediesverige. Det vi försöker åtgärda är en ganska dyr och kostsam lånestruktur. Lönsamhetsmässigt har vi gjort enorma framsteg sista året. Naturligtvis på bekostnad av väldigt många uppsägningar och omstruktureringar vilket är beklagligt, men det har också skapat en stabilare koncern.

Vi närmar oss årsslutet – hur siffrorna ut?

- Min bedömning just nu är att vi kommer att kunna leverera en vinst på nedersta raden i resultatrökningen. I fjol var det en förlust på 550 miljoner kronor i och med att vi skrev ner good will. Det är en enorm framgång. Och det åstadkoms genom att vi är snabba på att ta kostnadsbesparingar. Intäkterna inom mediedelen fortsätter att tappa, men vi har förberett oss väl inför nästa år genom att göra en digital satsning och jag är helt övertygad om att vi kommer att kunna kompensera mycket av bortfallet i print, säger Martin Alsander.

FAKTA: Obligationer och aktier

• Företagsobligation är ett skuldinstrument där obligationsinvesterare får ränta på sin avkastning.

• En preferensaktie beskrivs ofta som en hybrid mellan en obligation och en aktie. I grund och botten är det en aktie som ger ägaren rätt till utdelning före stamaktieägare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.