Salman Eskandari och Arta Mandegari skapade gemensamt matteappen Albert.
Salman Eskandari och Arta Mandegari skapade gemensamt matteappen Albert. Bild: Albert

Matteläraren Albert får 50 miljoner kronor

Digitala matteläraren Albert, en app som hjälper skolelever att lösa läxorna får en ny investering på 50 miljoner kronor från Schibstedt Growth och Håkan Roos.
– Vi är väldigt glada. Det betyder att vi kan fortsätta att växa, säger vd:n Salman Eskandari.

ANNONS

För två år sedan lanserade Göteborgsbolaget E- education Albert sin första betaversion av appen Albert, en digital mattelärare som ska ge elever från förskolan upp till andra året i gymnasiet en professionell handledning i matematik.

Nytt friskt kapital

Nu går Schibstedt Growth, Inbox Capital och Roosgruppen in med 50 miljoner kronor.

– Vi är väldigt glada, det betyder att vi kommer att kunna växa på alla fronter med nya kunder, men också med ny personal och kunna kika på andra marknader utanför Sverige, för vi har tänkt globalt från dag ett, säger Salman Eskandari, vd och medgrundare till företaget.

Behovet är stort

Matteappen Albert är uppbyggd som en digital prenumeration med ett tekniskt system som anpassar undervisningen till vilken årskurs eleverna befinner sig i och just de uppgifter som de behöver hjälp med.

ANNONS

– Det har gått bra, annars hade vi nog inte kunnat ta in det nya kapitalet. Och vi ser att det finns ett stort behov på marknaden för den här typen av tjänst oavsett vilken årskurs eleven går i eller hur duktig man är på matematik. Det finns något för alla, säger han och konstaterar att tillväxtsiffrorna för start-upbolaget nu är uppe i flera hundra procent.

Salman Eskandari och Arta Mandegari skapade gemensamt matteappen. Båda har läst till ingenjörer på Chalmers och under den tiden arbetade Salman Eskandari extra som mentor och läxhjälp inom matematik. Artas idé var enkelt uttryckt en app som kunde göra samma sak – hjälpa elever lösa matematikuppgifter steg för steg.

Snabbare belöning än i skolan

Och Salman Eskandaris konkreta erfarenhet av att hjälpa högstadieelever med matten visade sig bli väldigt betydelsefull när de skapade Albert.

– Matte är ju speciellt. Förstår man det och räknar rätt tycker man att det är kul och vill räkna mer. Men om man inte förstår så är det lätt att tro att matte inte är något för mig. Jag träffade alla sorters elever, både de som var duktiga och de som hade svårt för matte. Men med en viss systematik, tålamod och pedagogik kunde man få elever att känna "att jag faktiskt är bra", och så kunde de få en snabbare belöning för framgångarna än de kunde få i den fysiska skolan, säger Salman Eskandari.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS