Maten runt hörnet – ett alltmer säljande argument

Matens ursprung diskuteras alltmer och fler väljer ekologiskt. Den ökande efterfrågan märks inte minst i trakterna nordöst om Göteborg. Här finns flera nystartade företag med fokus på närproducerat och en nära kundkontakt.

ANNONS
|

Det är fredag eftermiddag och iLammet & Bondens gårdsbutik somligger på landsbygden i Gråbo, avlöserkunderna varandra. Rolf ochIngvor Larsson som har åkt från Lerum,väljer bland fläsklägg, oxfiléeroch kryddiga korvar i köttdisken.

– Vi har tänkt länge att vi ska åkahit. Just nu håller vi på och provarlite olika ställen där vi kan handlaekologiskt och närproducerat, sägerIngvor Larsson.

Utanför dörren går några av gårdens800 djur på bete. Här finnsbåde grisar, nötkreatur och lamm.Gustav Ahlqvist som driver företagettillsammans med sin bror KarlNilsson, tittar till de nyfödda griskultingarna.Det gäller att passa pånär den drygt 300 kilo tunga sugganhar gett sig i väg för att få i siglite mat.Gustav Ahlqvist trivs med sittarbete.

ANNONS

– Hittills har jag inte träffat någonsom jag skulle vilja byta jobb med.I dag pratar alla om mat, miljö ochatt vara ute i naturen. Vi är ju verkligenmitt i det. Det är en kick. Mendet är också omväxlingen som förnöjer.Här kan jag sitta ute i traktornena dagen och möta kunder överdisken den andra.

Förutom kött från den egna gårdensäljer de även produkter frånandra producenter i närområdet.

– Det blir bara fler och fler företagsom satsar på närproducerat häromkring. Men än så länge kännsdet inte som att det finns någonkonkurrens, det är snarare så attvi hjälper varandra, säger GustavAhlqvist.

NÅGRA KILOMETER BORT liggerKronogårdens lamm. Från gårdeni Gråbo har Anja Olofsson och KentJohansson utsikt över hagarna därrunt 200 tackor och deras lamm gårpå bete.De säljer i huvudsak till privatkunderoch slaktar en gång i månaden året runt, vilket innebär attde alltid har lamm till försäljning.

– För några år sedan var det ingensom ville äta lamm, men nu har detblivit mycket mer populärt. Det ärväldigt roligt att vara en del i denutvecklingen, säger Anja Olofsson.

Försäljningen sker i huvudsakhemma på gården, men också viaså kallade Reko-ringar. Via en appeller Facebook kan folk beställa hurmycket kött de vill ha, och varannanvecka åker Anja Olofsson ochKent Johansson ut till en förutbestämdplats och lämnar köttet. Tillplatsen kommer samtidigt andramatproducenter och lämnar utsina beställningar, vilket möjliggöratt kunderna kan köpa grönsaker,kött, honung och andra lokalproduceradeprodukter utan att de behöveråka till varje enskild producent.

ANNONS

OLLE OLSSON, SOM driver LillaJordbruket i Olofstorp, är en avde som lämnar ut grönsaker vidReko-ringarna. Verksamheten ärett så kallat andelsjordbruk, vilketinnebär att kunderna köper in sig påen andel av skörden. Under säsongfår de sedan en kasse med blandadegrönsaker varje vecka.

– Utlämningarna är det bästa somhänder varje vecka. Det är jätteroligtatt träffa kunderna. De som är nöjdauttrycker verkligen det, säger OlleOlsson.

Vilka är det som köper andelarav dig?

– I år har hälften av andelsägarnabott härute och hälften inne i stan.Det är tydligt att mångasom handlarhos oss värdesätter att veta varmaten kommer ifrån och att den ärekologisk. Men vi skulle vilja nå uttill fler grupper, inte enbart till desom hittar oss på grund av sin livsstileller ideologi.

I KÄLLAREN TILL villan i Olofstorphar Anders och Annica Björklundinrett en verkstad och packrum.Här i Bergums Musteri förvandlassäsongens sista äpplen till must somkan hålla upp till två år. Även deraskunder uppskattar kännedom områvarornas ursprung. Allra helst villde ha sina egna äpplen i musten.

– Vi kan erbjuda att de bara får sinfrukt, men då måste det vara minst50 kilo vilket blir cirka 25 liter must.Men de flesta löser faktiskt ut alltihop,även om de inte behöver det,säger Annica Björklund.Från början var tanken att deskulle rikta sig till boende i närområdet,men i år har de haft mångakunder som kommer från Alingsåsoch till och med från Björkö. Underhögsäsong har det inneburit hårt arbetefrån tidig morgon till sen kvällsju dagar i veckan.

ANNONS

– Nu har det börjat lugna ner sig,men det har varit extremt i år. Ochdå har vi inte gjort någon reklamalls. Fast nu kommer det ju bli ettsämre äppleår nästa år och då är detbra att folk vet att vi finns, säger AndersBjörklund.

ANNONS