Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Maten runt hörnet – ett alltmer säljande argument

Matens ursprung diskuteras alltmer och fler väljer ekologiskt. Den ökande efterfrågan märks inte minst i trakterna nordöst om Göteborg. Här finns flera nystartade företag med fokus på närproducerat och en nära kundkontakt.

Det är fredag eftermiddag och i Lammet & Bondens gårdsbutik som ligger på landsbygden i Gråbo, avlöser kunderna varandra. Rolf och Ingvor Larsson som har åkt från Lerum, väljer bland fläsklägg, oxfiléer och kryddiga korvar i köttdisken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi har tänkt länge att vi ska åka hit. Just nu håller vi på och provar lite olika ställen där vi kan handla ekologiskt och närproducerat, säger Ingvor Larsson.

Utanför dörren går några av gårdens 800 djur på bete. Här finns både grisar, nötkreatur och lamm. Gustav Ahlqvist som driver företaget tillsammans med sin bror Karl Nilsson, tittar till de nyfödda griskultingarna. Det gäller att passa på när den drygt 300 kilo tunga suggan har gett sig i väg för att få i sig lite mat. Gustav Ahlqvist trivs med sitt arbete.

– Hittills har jag inte träffat någon som jag skulle vilja byta jobb med. I dag pratar alla om mat, miljö och att vara ute i naturen. Vi är ju verkligen mitt i det. Det är en kick. Men det är också omväxlingen som förnöjer. Här kan jag sitta ute i traktorn ena dagen och möta kunder över disken den andra.

Förutom kött från den egna gården säljer de även produkter från andra producenter i närområdet.

– Det blir bara fler och fler företag som satsar på närproducerat här omkring. Men än så länge känns det inte som att det finns någon konkurrens, det är snarare så att vi hjälper varandra, säger Gustav Ahlqvist.

NÅGRA KILOMETER BORT ligger Kronogårdens lamm. Från gården i Gråbo har Anja Olofsson och Kent Johansson utsikt över hagarna där runt 200 tackor och deras lamm går på bete. De säljer i huvudsak till privatkunder och slaktar en gång i månaden året runt, vilket innebär att de alltid har lamm till försäljning.

– För några år sedan var det ingen som ville äta lamm, men nu har det blivit mycket mer populärt. Det är väldigt roligt att vara en del i den utvecklingen, säger Anja Olofsson.

Försäljningen sker i huvudsak hemma på gården, men också via så kallade Reko-ringar. Via en app eller Facebook kan folk beställa hur mycket kött de vill ha, och varannan vecka åker Anja Olofsson och Kent Johansson ut till en förutbestämd plats och lämnar köttet. Till platsen kommer samtidigt andra matproducenter och lämnar ut sina beställningar, vilket möjliggör att kunderna kan köpa grönsaker, kött, honung och andra lokalproducerade produkter utan att de behöver åka till varje enskild producent.

OLLE OLSSON, SOM driver Lilla Jordbruket i Olofstorp, är en av de som lämnar ut grönsaker vid Reko-ringarna. Verksamheten är ett så kallat andelsjordbruk, vilket innebär att kunderna köper in sig på en andel av skörden. Under säsong får de sedan en kasse med blandade grönsaker varje vecka.

– Utlämningarna är det bästa som händer varje vecka. Det är jätteroligt att träffa kunderna. De som är nöjda uttrycker verkligen det, säger Olle Olsson.

Vilka är det som köper andelar av dig?

– I år har hälften av andelsägarna bott härute och hälften inne i stan. Det är tydligt att många som handlar hos oss värdesätter att veta var maten kommer ifrån och att den är ekologisk. Men vi skulle vilja nå ut till fler grupper, inte enbart till de som hittar oss på grund av sin livsstil eller ideologi.

I KÄLLAREN TILL villan i Olofstorp har Anders och Annica Björklund inrett en verkstad och packrum. Här i Bergums Musteri förvandlas säsongens sista äpplen till must som kan hålla upp till två år. Även deras kunder uppskattar kännedom om råvarornas ursprung. Allra helst vill de ha sina egna äpplen i musten.

– Vi kan erbjuda att de bara får sin frukt, men då måste det vara minst 50 kilo vilket blir cirka 25 liter must. Men de flesta löser faktiskt ut alltihop, även om de inte behöver det, säger Annica Björklund. Från början var tanken att de skulle rikta sig till boende i närområdet, men i år har de haft många kunder som kommer från Alingsås och till och med från Björkö. Under högsäsong har det inneburit hårt arbete från tidig morgon till sen kväll sju dagar i veckan.

– Nu har det börjat lugna ner sig, men det har varit extremt i år. Och då har vi inte gjort någon reklam alls. Fast nu kommer det ju bli ett sämre äppleår nästa år och då är det bra att folk vet att vi finns, säger Anders Björklund.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.