Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Katrin Zytomierskas inlägg gav upphov till en stor diskussion på sociala medier. Bild: Skärmdump/Dan Hansson
Katrin Zytomierskas inlägg gav upphov till en stor diskussion på sociala medier. Bild: Skärmdump/Dan Hansson

Masskritik mot Zytomierskas Instagramreklam

Över 120 anmälningar har inkommit till Konsumentverket för en fiskolje-reklam som Katrin Zytomierska har publicerat på Instagram. Anledningen är att mediepersonligheten hävdar att oljan ska stärka immunförsvaret mot coronaviruset.
– Det är alltid en bra idé att göra allt man kan för att stärka sitt immunförsvar. Sen är det upp till var och en att ta in mitt budskap eller inte, skriver Katrin Zytomierska i ett sms till Expressen.

Det var under förra veckan som mediepersonligheten Katrin Zytomierska publicerade ett betalt samarbete på Instagram. Reklamen var för en omega-3-olja som hon menade kunde stärka immunförsvaret mot coronaviruset.

Hon skrev bland annat i inlägget: "I tider som dessa är det ännu viktigare än vanligt att boosta sitt immunförsvar." och "Polyfenolerna i omega 9 i kombination med vitamin D ger ett extra skydd mot influensa."

Över 120 anmälningar till konsumentverket

Redan då rasade följarna i kommentarsfältet och menade på att reklamen kapitaliserade på folks corona-oro och att faktan var felaktig. Nu har alltså över 120 anmälningar kommit in till Konsumentverket. Zytomierska själv tar lätt på kritiken.

– Jag fick in en ny produkt i vårt sortiment. Det är en produkt som är bra för att stärka sitt immunförsvar. Naturligtvis ingen mirakelprodukt som skyddar mot ett virus. Inte heller något som jag kommunicerade. Hade jag haft en ingefäradryck eller ett vitamintillskott hade jag rekommenderat folk att köpa den. Det är alltid en bra idé att göra allt man kan för att stärka sitt immunförsvar. Sen är det upp till var och en att ta in mitt budskap eller inte, skriver Katrin Zytomierska i ett sms till Expressen.

GP har sökt Zytomierska utan framgång.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.