Sedan i måndags har Hamnarbetarförbundet varslat om närmare 30 punktstrejker och övertidsblockader i städer som Helsingborg, Stockholm och Gävle. Nu dras även Göteborg in i de rikstäckande strejkerna. Den 27 januari mellan klockan 14.00 till 20.00 väntas samtliga av Hamnarbetarförbundets medlemmar lägga ner arbetet på Gothenburg roro Terminal.
– Varslet som vi fick information om på onsdagen kommer att påverka vår verksamhet kraftigt. Det är mycket beklagligt, säger roro-terminalens vd Björn Wånge.
Avtalsparten och LO–facket Transportarbetareförbundet ser också kritiskt på konfliktvarslen som Hamnarbetarförbundet aviserat.
– Det drabbar svenska hamnarbetare, det drabbar svensk import och exportindustri och i förlängningen riskerar det att drabba även klimatet om fler transporter flyttas över på väg. Vi har arbetat hårt och länge för att bidra till att stärka Sveriges hamnar och därmed skapa fler arbetstillfällen. Detta går i rakt motsatt riktning och riskerar även att driva arbetsgivarna i famnen på bemanningsföretag. Varför detta är något som hamnarbetarbundet skulle vilja är en fullständig gåta, kommenterar Transports avtalssekreterare Per Winstén i ett skriftligt uttalande.
Nödvändiga försvarsåtgärder
På torsdagseftermiddagen kontrade arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar med att lockouta 25 av Hamnarbetarförbundets varslade punktstrejker runt om i landet, också på roro-terminalen i Göteborg.
Det innebär arbetsgivaren stänger av all personal som arbetar på de arbetsplatser som strejkvarslats.
– Sveriges Hamnars lockoutåtgärder är nödvändiga försvarsåtgärder. Konflikten kan kosta Sverige miljardbelopp om den tillåts att fortgå, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef och vd i Sveriges Hamnar.
En hagelstorm av varsel
Hamnarbetarförbundet har tidigare aviserat att man tänker lägga nya strejkvarsel under en fjortondagarsperiod för att pressa på för fortsatta förhandlingar för att få ett eget kollektivavtal.
Läs mer: Hamnarbetarförbundet redo för smutsig strid
– Vi har erbjudit Hamnarbetarförbundet kollektivavtal, men möts av en hagelstorm av konfliktvarsel. Vi försvarar oss mot en konflikt som kan kosta Sverige miljardbelopp, hota vårt gällande avtal och relation med Transport, samt hota hela den svenska arbetsmarknadsmodellen. Därför lockoutar vi Hamnarbetarförbundet, säger Mattias Dahl i en kommentar.
LÄS MER: Uddevalla berörs inte om Hamnarbetarförbundet skulle gå i strejk
Bluffar och tvångsmedling
Sveriges Hamnar beskyller Hamnarbetarförbundet för att trappa upp konflikten, men Hamnarbetarförbundet hävdar att det är arbetsgivaren som gasar på och att man bluffar när man kallar det spegellockout.
– Detta är ingen spegellockout. Där vi har varslat om punktstrejk mellan 7 och 9, varslar de oss om lockout från 7 till 24. Så det är ren bluff från arbetsgivaren, säger Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets styrelse.
Hamnarbetarförbundet skickade en förhandlingsframställan till arbetsgivarsidan på torsdagsmorgonen.
– Därefter har vi fått besked om att Medlingsinstitutet kommer att ordna med tvångsmedling. Men från arbetsgivaren har vi inte hört något förutom att de slängde in den här massiva upptrappningen. På många orter betyder det att arbetsgivaren utökar produktionsstoppet femfalt, säger Erik Helgeson.
Hamnarbetarförbundet kommer att göra en varselinvändning mot lockout-varslen för att de inte förhåller sig till reglerande lagstiftning. Varseltiden är för kort.
Kommer Hamnarbetarförbundets strejkkassa att klara en lockout?
– Ja för helvete! Vi var ju lockoutade sex veckor sommaren 2017, och att vara lockoutad i bara ett par dagar är väl inget problem. Självklart löser vi det ekonomiskt, säger Erik Helgeson.
Vill vara fullvärdig avtalspart
Den fristående fackföreningen Hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar har haft en lång rad förhandlingar senaste halvåret om att Hamnarbetarförbundet vill teckna ett eget kollektivavtal. Dock utan framgång. Hamnarbetarförbundet erbjuds att enbart att teckna hängavtal till Transport.
Hängavtalet som arbetsgivarorganisationen har lagt fram är dock inte tillräckligt, enligt Johan Nyberg som sitter i styrelsen för Hamnfyran.
– Vi vill vara en fullvärdig avtalspart. Hängavtalet gör att vi blir ett bihang till Transport och därmed ändå inte blir förhandlade med, säger Nyberg.
Kommer vi se fler varsel i Göteborg framöver?
– Ja, det är mycket möjligt, säger Johan Nyberg.
LÄS MER: Hamnarbetarförbundet redo för smutsig strid
LÄS MER: "Historien får utvisa om det är till nytta"
LÄS MER: Här är de mest strejkande förbunden
Här är Hamnarbetarförbundets aviserade strejker och övertidsblockader:
Berörd hamn Åtgärd
Konfliktåtgärder fr.o.m. 23 januari 2019:
Helsingborgs Hamn Total arbetsnedläggelse
SCA Logistics Sundsvall Total arbetsnedläggelse
Yilport Gävle Total arbetsnedläggelse
Copenhagen Malmö Port Total arbetsnedläggelse
CMP Norra Hamnen Malmö Total arbetsnedläggelse
SCA Logistics Holmsund Total arbetsnedläggelse
Kvarkenhamnar Umeå Total arbetsnedläggelse
Söderhamns Stuveri och Hamn Total arbetsnedläggelse
Karlshamns Hamn Total arbetsnedläggelse
ShoreLink Luleå Övertidsblockad, nyanställningsblockad och inhyrningsblockad
Konfliktåtgärder fr.o.m. 24 januari 2019:
SCA Logistics Sundsvall Total arbetsnedläggelse
Yilport Gävle Total arbetsnedläggelse
Karlshamns Hamn Total arbetsnedläggelse
Logent Ports & Terminals Stockholm Total arbetsnedläggelse (inte passagerarservice på färjorna)
Stockholms Hamn Total arbetsnedläggelse (inte passagerarservice på färjorna)
Konfliktåtgärder fr.o.m. 25 januari 2019:
Yilport Gävle Total arbetsnedläggelse
Helsingborgs Hamn Total arbetsnedläggelse
Söderhamns Stuveri och Hamn Total arbetsnedläggelse
SCA Logistics Sundsvall Total arbetsnedläggelse
Karlshamns Hamn Total arbetsnedläggelse
CMP Norra Hamnen Malmö Total arbetsnedläggelse
Copenhagen Malmö Port Total arbetsnedläggelse
Roro-terminalen Göteborg Total arbetsnedläggelse
Källa: Transportföretagen
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.