Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

En av Sveriges mest kända och framgångsrika bloggare, Isabella "Blondinbella" Löwengrip, är idag en framgångsrik entreprenör och affärskvinna. Bild: NILS PETTER NILSSON

Marknaden för influencers kommer alltid ändras

Influencers kommer att finnas kvar. Men vi kommer få se utvecklade plattformar och nya former, annars blir följarna uttråkade, tror varumärkesexperten Eva Ossiansson.

Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, har länge följt utveckling med influencers inom sociala medier. Ett spännande men samtidigt lite knepigt område, konstaterar hon.

– När du är en influencer så blir du som en fiktiv vän, som man följer och tar intryck ifrån. Man kan tycka att vi borde känna oss lurade om influencern inte är transparent eller undanhåller att de kränger grejer. Men, om vi gillar personen ifråga och vad den står för bryr vi oss inte om det eller till och med tar intryck av vad de indirekt säljer, säger Eva Ossiansson.

Men det beror på vem som är influencern och vilka som är följarna. Alla tycker att det är ok att Isabella Löwengrip pratar om sminkprodukter, medan Mia Skäringer blev utskälld när hon talade positivt om Proviva.

Alla hoppar på influencertåget

Just nu hoppar majoriteten av marknadsförarna på influencertåget.

– Det finns en stor oro. Hur sjutton ska vi nå våra kunder i dag när de inte vill se på tv-reklam och inte ha direktreklam i postlådan? Jo, på sociala medier där vi kan ta oss in och boosta oss via influencers, säger Eva Ossiansson.

– Men, när man tittar på detta med influencer marketing så finns det egentliga inga bevis för att vissa människor har mer möjlighet att påverka än andra utan det krävs mer. Egentligen är det väldigt få som lyckas att bibehålla sitt inflytande över tid, och de som gör det har någon form av kändisskap redan från början, säger hon.

Influencers kan vara av många olika sorter. Tidigare kallades de på reklamspråk för endorsers och var ofta idrottsmän eller skådespelare som skulle förstärka budskapet kring varumärken.

– Det har egentligen alltid funnits, men vi har fått andra plattformar genom bloggar eller Instagram, där det är mycket lättare att lägga ut filmsnuttar och bilder. För man måste lägga ut nya grejer hela tiden, säger Eva Ossiansson.

Företag har inte lyckats på Youtube

Det gör att influencers upplevs som privata, och att följarna är en del av kändisarnas liv.

– Det är intressant att se vilka som lyckats på Youtube. Företag har inte lyckats speciellt bra där, utan det är de som jobbar inom ramen för sig egen subkultur. Pewdiepie är ett exempel. Genom att följa en kändis och skriva i kommentarsfältet känner vi att vi är med i deras liv. Det är därför så många hakar på detta, för det handlar egentligen om oss själva, säger Eva Ossiansson.

Däremot tror hon att vi i framtiden kommer att få se nya plattformar och nya uttryck.

– För det finns också en mättnadsgrad för hur roligt vi tycker att det är om en människa hela tiden pratar om produkter, säger Eva Ossiansson.

Kyle Jenner

En världens mest kända influencers med över 100 miljon följare. När hon uttalade sig negativt om Snapchat sjönk börsvärdet som en sten.

Pewdiepie. Felix Kjellberg.

Har en av de största kanalerna för gamers på Youtube.

Isabella Löwengrip

Bloggade tidigare under namnet Blondinbella och är kanske Sveriges mest framgångsrika bloggare. I dag är hon affärskvinna.

Clara Henry

Stor göteborgsk bloggare och youtubare. Blev megakändis som programledare i Melodifestivalen.

Bianca Ingrosso

Bloggare och mediepersonlighet. Dotter till artisten Pernilla Wahlgren och dansaren Emilio Ingrosso.

Therese Lindgren

Videobloggare, entreprenör och författare.

Margaux Dietz

Svensk bloggare och Youtube-profil med över 190 000 prenumeranter.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.