Olyckan inträffade för drygt två år sedan i Birkenhead, Stena Lines färjeterminal i närheten av Liverpool. Där arbetade en anställd, då 29 år gammal enligt Liverpool Echo, samtidigt som en 3,5 tons lastbil backade ut från en av färjorna, Stena Lagan. Mannen ska först ha blivit påkörd, fallit omkull och sedan blivit överkörd av det backande fordonet, enligt Wirral Globe.
Olyckan har nu blivit ett ärende i domstol där det stått klart att mannen fortfarande lider av händelsen. Förutom flera skallfrakturer har han bland annat brutit revben och förlorat synen på ena ögat. I det andra ögat har han problem med dubbelseende och mår psykiskt dåligt.
När olyckan utreddes fann inspektörerna att det på platsen saknades något som fysiskt skiljer fotgängare åt från körande fordon när färjorna lastas av. Stena Line, menar man, har inte tagit tillräckligt hänsyn till de risker som fotgängarna utsätts för.
"Kommer att göra allt vi kan"
Enligt inspektören Rohan Lye vid HSE, Health and Safety Executive, skulle man enkelt kunna ha förebyggt de skador som den anställde lider av. Riskerna, menar han, var uppenbara.
Domstolsförhandlingarna hölls i slutet av 30 juli i år och under dessa tog Stena Line på sig fullt ansvar för olyckan. Rederiet kommer nu att få böta 400 000 pund, motsvarande drygt 4,9 miljoner kronor.
– Stena Line är hemskt ledsna för den olycka som drabbade vår medarbetare i Birkenhead hamn i Liverpool under 2017, säger Carl Mårtensson till GP via mejl.
– Vi har och kommer att göra allt vi kan för att stötta honom, både medicinskt och i hans rehabilitering för att återgå i arbete. Han är idag tillbaka i arbete, men i en annan roll än tidigare.
LÄS MER:Stena för samtal om ny linje från Göteborg till dansk semesterö
Flera åtgärder efteråt
Enligt Stena Line har man sedan olyckan samarbetat med alla involverade parter och myndigheter. Omtanke och säkerhet för medarbetare och gäster är bolagets högsta prioritet och de gör allt de kan för att minimera de risker som finns i verksamheten, enligt Mårtensson.
– Tyvärr misslyckades vi med det denna gång. Efter olyckan gjordes en riskanalys och flera förändringar har gjorts för att minimera riskerna i den aktuella hamnen men även i de andra hamnar där vi har verksamhet, säger han.
En av flera åtgärder är att det från och med i år är obligatoriskt med skyddshjälm för all personal vid arbeten med förhöjd risk, exempelvis lastning och lossning av frakt och bilar.