Under tisdagen fick fordonsjätten Volvo Cars besök av moderattoppar från både riksdagen och Göteborgs rådhus. Efter sedvanlig rundvandring och samtal med regionens stora arbetsgivare valde partiets ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson att dela med sig av en budgetnyhet – i sin kommande budget lägger Moderaterna 100 miljoner kronor per år i ytterligare stöd mot en elektrifierad fordonssektor.
– Eftersom hela transportsektorn står för en tredjedel av utsläppen så är omställningen i den här sektorn enormt viktig. Det sker väldigt mycket hos de svenska fordonsbolagen, som här på Volvo Cars. Men politiken måste också göra sitt för att underlätta omställningen, säger Elisabeth Svantesson.
Föreslår 100 miljoner kronor för nya projekt
Moderaternas förslag om ett riktat stöd till omställningen mot en elektrifierad fordons- och transportsektor är varken den första eller den största. I fjol annonserade regeringen, Chalmers, forskningsinstitutet Rise och flera stora aktörer att Göteborg skulle bli hemvist för miljardsatsningen Swedish Electric Transport Laboratory (Seel), ett nytt center för elektromobilitet på Lindholmen.
Satsningen om totalt 300 miljoner kronor som Moderaterna vill förverkliga ska hjälpa fler projekt att sjösättas, enligt Elisabeth Svantesson.
– Det ska landa i att vi påskyndar omställningen men det är inte politikens uppgift att uppfinna projekten, dessa finns redan i dag i fordonssektorn - både här i Göteborg men även på andra ställen i Sverige. Det gäller exempelvis batteriframställning, elflyg men även arbetet kring testbädden (Seel). De kan komma att behöva mer pengar och då ska staten vara med och bidra, säger hon vidare.
Det är positivt att moderaterna nu börjar intressera sig för fordonsindustrin, särskilt efter att de talat om svensk industri som "basically gone", säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).
Som det ser ut i dag räcker inte regeringens reformer på området till, säger Göteborgsmoderaten och kommunfullmäktiges ordförande Axel Josefson, som också tagit sig ut till Volvo Cars besökscenter på tisdagen.
– Vi behöver snabba på det här. Om vi jämför med andra länder runt omkring, ta Norge till exempel, så har de lyckats väldigt väl med att ställa om fordonsflottan. Vi har inte kommit i närheten utav det alls, trots att vi är ett av världens främsta fordonstillverkare, säger Axel Josefson.
En som inte är lika imponerad över Moderaternas satsning i sin skuggbudget är näringsminister Ibrahim Baylan.
– Det är positivt att moderaterna nu börjar intressera sig för fordonsindustrin, särskilt efter att de talat om svensk industri som "basically gone" (...) Regeringen och fordonsindustrin satsar nära 1 miljard på fordonsforskning där klimatomställningen har nyckelfokus och förra mandatperioden lanserade vi elektromobilitetslaboratoriet för transportsektorns elektrifiering, vi har också fått glädjande besked om Northvolts etablering av produktionsanläggning för batterier, säger näringsminister Ibrahim Baylan i en skriftlig kommentar till GP.
Vill sänka elskatten
Utöver mångmiljontillskottet hoppas M också få gehör för en utjämning av elskatterna, som de i dag anser vara orättvisa.
– Vi vill dessutom se en mer jämn beskattning, vilket betyder sänkt energiskatt på till exempel ellastbilar, elflyg och elbussar eftersom det är olika beskattning mellan olika transportslag i dag, säger Elisabeth Svantesson och fortsätter:
– Att det inte bara är den spårbundna trafiken som har lägre energiskatt, utan även exempelvis kollektivtrafiken och andra transporter.
Var kommer projektpengarna att hamna någonstans?
– Det finns ingen region som har så mycket fordonsindustrin som Göteborg och Västsverige i stort, säger Elisabeth Svantesson.