Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mars var ingen shoppingmånad. Arkivbild.

Mörk månad för modebranschen

Trots att e-handel nu även inkluderas blev mars en dyster månad enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Klädförsäljningen minskade med 4,5 procent jämfört med samma period förra året medan skoförsäljningen rasade med hela 19,6 procent. Viss förhoppning finns ändå om ett trendbrott och positiva siffror i april.

Påskhelg som är lika med svag konsumtion av sällanköpsvaror samt trist väder. Det var två tungt vägande faktorer till att försäljningen blev så svag under mars månad. När nu e-handeln inkluderas, noterar Svensk Handel Stil att detta visserligen bättrade försäljningsutfallet något men att ökningen sker främst i procent men däremot lite i faktiska kronor.

- Vi trodde att det skulle bidra till att hjälpa upp sifforna lite men i förhållande till den fysiska försäljningen är e-handeln ganska liten. Det vi ser är dock en dyster utveckling och en genomgående trend de senaste månaderna. Just nu prioriterar konsumenter andra saker än kläder, som till exempel restaurangbesök, utlandsresor och upplevelser, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil till TT.

Tappade 5,7 procent

Från årets början – med e-handelssiffror inkluderade – har försäljningen av kläder minskat med 5,7 procent och drygt det dubbla, 12,2 procent för skor.

- I princip har klädsiffrorna visat upp minussiffror sex månader i rad och det här är en genomgående trend. Vi ser också inte bara en minskad handel utan även minskade besökarantal i butiker, säger Mikael Sandström.

April viktig månad

Närmast väntar nu den viktiga vårhandeln med framförallt sommarkollektioner, trots den senaste tidens utveckling, tror Mikael Sandström på ett trendbrott. Stundande vårväder i kombination med svaga jämförelsesiffror från 2017 är orsaker till det.

- Allt som talade mot mars talar egentligen för april. Omsättningsmässigt är dessutom april en större månad än mars, säger Mikael Sandström.