Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Många nya städföretag

Sedan årsskiftet har 803 nya företag registrerats i städbranschen. Det är 30 procent mer än föregående år. I Västsverige är ökningen dock bara marginell.
Från 1 juli gäller de nya reglerna för skatteavdrag för tjänster som städning, matlagning och trädgårdsarbete.
Störst är suget efter att städa i privata hem men skillnaden mellan Sveriges storstäder är påfallande.

I Stockholm har 304 nya entreprenörer registrerats hos Skatteverket sedan årsskiftet, jämfört med 225 motsvarande tid förra året. I Skåne är siffrorna 182 (2007) och 95 (2006). I Västsverige har 114 nya företag startat sedan 1 januari i år, bara fyra fler än första halvåret 2006.
Det är med andra ord bara en handfull som vill utmana dem som redan är inne i städsvängen.

Varför Göteborg med omnejd skiljer sig så markant från övriga storstadsregioner är något av en gåta.
Peter Svanborg driver själv ett städföretag och är ordförande i en nystartad intresseorganisation för hushållsnära tjänster. Han blir förvånad över det låga intresset att starta nya städföretag i Västsverige.
- Jag har faktiskt ingen aning om vad det kan bero på, säger han.

Sarita Eliasson är veteran i branschen och vd för Seso Städservice i Uddevalla. Hon hoppas kunna tjäna bra på skattereduktionen.
- Jag räknar med att nyanställa fem personer på heltid det närmaste året, säger hon.

I den kalkylen ingår mellan 100 och 150 nya kunder.
Seso har funnits sedan 1990. Då var det ett enmansföretag. I dag har det växt till 50 anställda med en årsomsättning på 15 miljoner och uppdrag i hela trestadsregionen.
Seso städar både hos företag och i privata hem och jobbar dessutom med sanering.

När regeringen kom med förslaget om skattelättnader var Sarita orolig för att konkurrensen skulle bli besvärlig.
- Det är jag inte längre, säger hon och förklarar varför:
- Att starta eget är inte så enkelt som folk tror. Det tar tid att bygga upp en rörelse, att skaffa sig ett kundunderlag som man kan försörja sig på.

Som företagsledare har Sarita givetvis järnkoll på siffrorna.
Hennes beräkningar bygger på att varje kund får städbesök varannan vecka, 5,25 timmar per månad. En normalt heltidsjobb blir 168 timmar per månad.
- Med min taxa, 325 kronor/timme plus moms, behöver du 32 kunder för att komma upp till heltid.
- Dessutom krävs en del investeringar i form av utrustning. Och du måste ha bil.

Kanske man rent av vill ha semester? Eller blir sjuk?
- Du får jobba enormt mycket i början, fråga mig, säger Sarita. Det tog tio år att bygga upp det jag har nu.
Så de nya utmanarna känns som sagt inte så skrämmande för Sarita.

Hon nämner en annan sak, som nybörjaren kanske inte funderat på. Att städa privat är mycket mer krävande än att gå över ett kontor med skurborstar och dammtrasor. Jobbet du gör i någons hem blir granskat och bedömt på ett helt annat sätt.
- Därför skickar jag bara mina allra duktigaste på hemuppdragen, säger Sarita
Eliasson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.