Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Många dieselbilar säljs begagnat trots skandaler och hot om förbud. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Många kör på diesel trots hot om förbud

Försäljningen av begagnade dieselbilar i Sverige ökar. Trots skandaler bland biltillverkare och hot om strängare miljözoner i svenska städer väljer många att köra på diesel.

Under tredje kvartalet i år ökade försäljningen av begagnade dieselbilar i Sverige med sex procent, enligt statistik från bilvärderingsföretaget KVD.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- De senaste åren har det varit fördelaktigt att köpa nyproducerade dieselbilar. Det är de här bilarna som nu kommer ut på begagnatmarknaden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Daniel Östlund som är redaktör på Blocket/Bytbil tror att även skandalerna kring biltillverkarnas mätfusk har gjort att fler dieselbilar byter ägare.

- Man vill inte bli sedd som en miljöskurk. Det är nog en del som tänker att man vill göra sig av med sina bilar av den anledningen. Sedan blir man väl förbannad också om bilen som man har köpt inte släpper ut det man trodde, säger Daniel Östlund.

Miljözoner i Stockholm 2020

Regeringen ska gå vidare med planerna på att införa nya miljözoner för personbilar. Det skulle innebära att dieselbilar med bara några år på nacken kan förbjudas i delar av de svenska kommuner där man inför de nya zonerna. Men det är inte något som verkar ha påverkat begagnatmarknaden än.

- Den allmänna medvetenheten är ganska låg om det här än så länge. Dessutom finns inte några klubbade beslut, säger Daniel Östlund på Blocket/Bytbil.

Det finns inte heller något skarpt förslag än, men i exempelvis Stockholm har man budgeterat för att utforma de nya reglerna under 2018.

- Vi väntar fortfarande på regeringens förordningstext. Innan vi har den vet vi inte exakt inom vilka ramar staten kommer att ge oss möjlighet att genomföra det här. Men senast 2020 ska vi ha nya miljözoner i Stockholm, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Tillverkarna borde ta ansvar

På Motormännen är man kritisk till de om nya miljözonerna. Motormännen vill i stället ställa större krav på tillverkarna. De anser att det är orättvist att lägga ansvaret på konsumenterna.

De strängare miljözonerna skulle påverka relativt nya bilar. För dieselbilar gäller det bilar med miljömärkningen Euro 5 och tidigare. Enligt Carl-Erik Stjernvall på Motormännen gick de olika tillverkarna över från märkningen Euro 5 till Euro 6 under åren 2012–2014.