Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Många hoppar över penséerna i år

Både lusten och fägringen är stor i handelsträdgården. Våren tar äntligen ett djupare andetag och de första Mårbackapelargonierna lyser i kapp med solen.
När många äntligen vågade börja tro på en vår även i år kavlade blomsterhandlarna upp ärmarna. Det gällde att vara beredd på anstormningen, och det var inte utan att kunderna var ivriga.
En del av dem valde att handla sina blommor på Kålltorps Garden Center (mer känt som Kålltorps Handelsträdgård) i östra Göteborg och samtidigt säga hej till papegojan Jackie, en favorit som hunnit bli 28 år.
Med den absoluta närheten till Östra
Begravningsplatsen och försäljning av både gravblommor och inomhusväxter är det sällan tomt i lokalerna. Men vårtid är vårtid och en period på året som ingen i branschen vill missa - hur mycket försäljningen stiger under mars, april och maj är svårt att säga men att ökningen är stor kan alla skriva under på.
- Att missa en av de här månaderna på grund av det dåliga vädret märks förstås. Vi förlorar en stor del av försäljningen, säger Annica Josefsson, en av 20 anställda med uppdraget att för kunders räkning rita förslag på trädgårdar.
Annica Josefsson refererar till april förra året, som hon jämför med årets knackiga start på våren, och säger att försäljningen då halverades jämfört med en mer normal aprilmånad.
- Folk hoppar över det här med vårblommorna och går direkt på sommarblommorna när det gått så långt fram på våren.
Trots att även maj månad är en bra försäljningsmånad kammar de inte hem det de missat i mars och april.
- I mitten av mars brukar kunderna komma rusande och vill ha penséer. Det vill en del nu också men se bara på Mårbackapelargonierna som har kommit nu.
Det är Annika Andréason som tar hand om de nyinkomna pelargonierna. Hon har en bakgrund som inredare och ser också tydliga trender i valen av blommor och andra växter.
- Det är mycket romantiskt som gäller. Rosa pelargonier, mycket vitt och bellis är otroligt populärt. Och kryddor förstås. Det är hemmatrenden som märks.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.