Lyx och nischade märken

ANNONS
|

De senaste åren har hon sett hur internationella lyxvarumärken på ett helt nytt sätt har flyttat in i svenska butiker, och därmed också deras barnlinjer. Men det har också dykt upp mindre, nischade inhemska företag på barnklädesmarknaden.

– De svenska märkena är lite mer fria, de är oftare än tidigare grundade på unisextankar. Det är jätteroligt, säger Lotta Ahlvar.

Hon tror att bägge trenderna har växt fram ur vårt behov av individualitet, och att vi i dag klär barn mer som vuxna.

– Det handlar om ett livsstilstänk, om man får säga så – om man som förälder gillar engelskt lantliv och jaktinspirerat finns ofta de alternativen även för barn i dag.

ANNONS

Valfrihet

Hon tycker att valfriheten är bra, men att vissa plagg ändå ska förbehållas vuxna.

– Vissa plagg är direkt opassande på barn, små bh:ar till exempel ska inte sitta på småflickor. Men att det finns små quiltade jackor, eller manchesterbyxor i små storlekar, ser jag ingen fara med, säger Lotta Ahlvar.

Marknadsundersökningsföretaget Gfk samlar löpande in information om svenskars inköp via en konsumentpanel med 5 000 hushåll. Panelen – Gfk Fashion Scope – visar att barnklädesmarknaden backade med cirka tre procent under det första halvåret 2013.

Dessförinnan stod marknaden i princip still mellan 2010 och 2012, då försäljningen låg stabilt på drygt åtta miljarder kronor. Fram till dess rådde tillväxt i branschen under flera år.

Fakta: Barnkläder på nätet

Antalet fysiska barnklädesbutiker har sjunkit på fem år: från 473 butiker år 2008 till 404 i dag, enligt Statistiska centralbyrån. Däremot har antalet företag som är registrerade för att sälja barnkläder ökat något: från 2 341 stycken år 2008 till 2 594 i dag.

Den siffra som sticker ut är antalet företag som säljer barnkläder på nätet. De har ökat lavinartat: från 435 företag för fem år sedan till 1 633 företag i dag, enligt SCB.

Fakta: Barnklädeshandeln, försäljning

ANNONS

2005: 6,2 miljarder

2006: 6,5 miljarder

2007: 6,9 miljarder

2008: 7 miljarder

2009: 7,5 miljarder

2010: 8,2 miljarder

2011: 8,1 miljarder

2012: 8,1 miljarder

Första halvåret 2013 backade handeln.

Källa: Gfk Fashion Scope

ANNONS