Lyckat försök med sextimmarsdag

ANNONS
|

Kraftigt minskad sjukfrånvaro, större trivsel bland arbetstagarna, och dessutom utförs arbetet mer effektivt. Det är de tre största fördelarna med att ha infört den så kallade Toyotamodellen på skolagret i Varberg, anser Ingemar Charleson, vd på Nilson Group.

- Sjukfrånvaron har minskat dramatiskt, även om vi kanske inte kan tillskriva Toyota-modellen allt. De anställda är väldigt positiva, säger han.

För tre år sedan införde skolagret i Varberg tvåskift. Men i stället för traditionellt tvåskift valde man att använda Toyotamodellen.

Två skift i stället

Arbetstiden minskade från 8 till 6,5 timmar per dag med bibehållen lön. Arbetstiden är mellan 06.00 och 19.00 och på så sätt har företaget kunnat driva verksamheten fler timmar per dag än om de endast hade haft ett dagskift.

ANNONS

Både facket och arbetsgivaren är nöjda med resultatet. Det har blivit en vinna-vinna-situation för både arbetsgivare och arbets-tagare, menar de.

Chef nöjd med resultatet

Torbjörn Andersson, logistikchef, är mycket nöjd med resultatet.

- Det har varit bra för båda parter. Arbetet har varit effektivare, det har varit mindre ställtider och färre raster. Det här är ett mycket bra alternativ till traditionellt tvåskift, säger han.

Lars-Erik Appelgren arbetar på lagret i Varberg och är nöjd med att arbeta färre timmar.

- Det här är bra eftersom det är ett såpass slitsamt jobb. När jag jobbar förmiddag har jag hela eftermiddagen ledig, säger han.

Resultatet har även lett till att ett annat lager, Duells i Göteborg, nu också inför en sextimmars arbetsdag. Fram till september är en prövotid och faller det väl ut fortsätter arbetstidsförkortningen med bibehållen lön, skriver tidningen Handelsnytt.

Åter till åtta timmar

Men snart är sextimmarsdagen på skolagret Nilson group i Varberg ett minne blott. När lagret har byggts ut och allt är klart, försvinner den så kallade trånga sektorn och därmed behovet av tvåskift. Då återgår företaget till dagskift och därmed åttatimmars arbetsdag.

Personalbehovet har ökat på grund av tvåskiftet. För att klara detta har företaget hyrt in personal vid behov. På så sätt kommer inte de fast anställda att beröras av eventuell övertalighet.

ANNONS

- Det finns även negativa aspekter med tvåskift. Att arbeta till sju på kvällen i stället för fyra på eftermiddagen varannan vecka till exempel, säger Torbjörn Andersson.

2002 startade Toyota i Mölndal på försök en ny arbetsmodell i verkstaden. Bilteknikerna skulle börja jobba tvåskift för att kunna korta långa köer till verkstaden. De gick ner från åttatimmars arbetsdag till sextimmars och jobbade varannan vecka förmiddag och varannan vecka eftermiddag. Bilmekanikerna fick ingen ersättning för obekväm tid.

ANNONS