Modekedjan Lindex mer än dubblar vinsten för 2018.
Modekedjan Lindex mer än dubblar vinsten för 2018. Bild: Izabelle Nordfjell/TT

Lindex vinst rusar

Lindex mer än dubblade rörelsevinsten under förra året. Men enligt vd Susanne Ehnbåge är utmaningarna inte över.
– Vi kan inte sluta förändra oss för att vi lyckats bra den här gången, säger hon.

ANNONS
|

Lindex har de senaste åren brottats med krympande försäljning, minskade vinster och uppsägningar av personal. Men nu ser utvecklingen ut att vända. Förra året ökade försäljningen i svenska kronor med 3,6 procent. Totalt minskade dock kedjans försäljning globalt med 2,7 procent till cirka 590 miljoner euro, runt sex miljarder svenska kronor. Men rörelsevinsten växte samtidigt kraftigt till 298 miljoner kronor – en mer än fördubbling jämfört med 130 miljoner kronor under 2017. Lönsamhet har också ökat inom alla affärsområden och på alla Lindex 18 marknaden.

"Hoppas att det fortsätter såhär"

– Det är resultatet av flera strategiska satsningar. Vi har förändrat sortimentet en del och sålt en lägre andel av varorna genom prisnedsättningar. Vi har också förändrat sortimentmixen. Andelen underkläder ökar till exempel och det är produkter vi har högre marginaler på. Vi arbetar också fortsatt mycket med kostnadskontroll, förklarar Susanne Ehnbåge.

ANNONS

Hon tillträdde som ny vd för modekedjan, som är en del av den finska börsnoterade koncernen Stockmann, så sent som i höstas. 2018 har bjudit på både mot- och medgångar.

– Året började tufft, men vi lyckades vända utvecklingen och fick ett starkt avslut på året. Alla i personalen har verkligen kämpat, säger Susanne Ehnbåge.

Läs mer: Perfekt tajming för Lindex nya vd

Det nya året har också startat bra för Lindex.

– Vi har haft en fin start, vi har lanserat en vårkollektion som tagits emot positivt av kunderna. Jag hoppas att det fortsätter så här även resten av året, säger Susanne Ehnbåge.

Som många andra klädkedjor satsar Lindex mycket på att utveckla sin e-handel. Hur stor del av försäljningen som idag kommer från digitala kanaler berättar inte bolaget, men klart är att andelen ökar. 2018 rusade Lindex onlineförsäljning till exempel med närmare 47 procent jämfört med året innan. Samtidigt fortsätter antalet fysiska butiker att minska – under 2018 stängde Lindex 29 butiker, men öppnade bara 13 nya. Nu har kedjan totalt runt 475 butiker, främst i Sverige. Norge och Finland.

Har utmaningar kvar

Under året ska Lindex, enligt Ehnbåge, också öka de digitala satsningarna samtidigt som kostnaderna fortsatt ska hållas nere. Hon tycker inte att det positiva resultatet för 2018 ska tolkas som att modekedjan nu ridit ut den storm klädbranschen generellt präglas av.

ANNONS

– Marknadsklimatet är fortfarande utmanande. Vi måste fortsätta utveckla våra satsningar på e-handel och ständigt vara beredda att fånga upp kundernas förändrade förväntningar på oss, säger Susanne Ehnbåge.

Läs mer: Vind i seglen för Lindex

ANNONS