Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Lindex varslar 60 personer i Göteborg

60 personer varslas om uppsägning när Lindex nu ska spara 100 miljoner kronor. – Varslet berör främst tjänster på huvudkontoret i Göteborg, säger tillförordnade vd:n Elisabeth Peregi.

Lägre försäljning och pressad lönsamhet gör att Lindex nu drar igång ett effektiviseringsprogram. Om ett år ska kostnaderna ha minskat med minst 100 miljoner kronor. Nu varslas 60 personer om uppsägning.

– Vi ser över alla kostnader i hela organisationen. Vi har haft det ganska tufft med vår försäljning den senaste tiden och måste se över hur vi arbetar. Vi behöver bygga en organisation som är närmare kunden. Alla avdelningar på huvudkontoret, och i resten av organisationen, kommer därför att ses över, säger Elisabeth Peregi.

Majoriteten på huvudkontoret

Majoriteten av tjänsterna som berörs av varslet är baserade på Lindex huvudkontor i Göteborg. Där arbetar idag runt 400 personer.
– Jag upplever att beskedet var ganska väntat bland personalen. Det leder naturligtvis till oro men vi märker också framåtanda. Vi både bromsar och gasar nu – vi satsar till exempel på vår digitala utveckling och på nya samarbetspartners, säger Elisabeth Peregi.
Lindex är en del av den finska koncernen Stockmann. När de, i slutet av oktober, släppte sin rapport över det tredje kvartalet stod det klart att Lindex minskat sin omsättning med 3,2 procent, till 151 miljoner euro samtidigt som rörelsevinsten föll till 5,5 miljoner euro från 15,7 miljoner euro samma period i fjol.

Vill bli bättre på e-handel

Nu ska modekedjan bland annat bli bättre på e-handel. Hur stor del av omsättningen som idag kommer från digital försäljning vill Lindex inte berätta.
– Det är en relativt liten del – men med stor utvecklingstakt. Jag tror på en kombination av en stark digital plattform och ett starkt butiksnät, säger Elisabeth Peregi.
Lindex ska också se över sina framtida kollektioner.
– Vi måste bli bättre på mode för vår kund – vi ska inspirera henne och ta fram kollektioner till rätt pris, vid rätt tidpunkt, säger Elisabeth Peregi.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.