Positiv utveckling för Lindex.
Positiv utveckling för Lindex. Bild: Hasse Holmberg / TT

Lindex rapport övertygar

Ett fördubblat resultat och viss försäljningstillväxt – modekedjan Lindex gick bra i kvartalet.

ANNONS
|

Lindex, som har huvudkontor i Göteborg och ingår i finska börsnoterade Stockmannkoncernen, visade ett resultat på 10,8 miljoner euro, att jämföra med 5,5 miljoner samma period i fjol. Samtidigt ökade försäljningen under tredje kvartalet med 3,4 procent, men på grund av valuteffekter landade intäkterna ändå på minus.

–Vår fortsatta positiva utveckling och starka tillväxt är ett resultat av vårt målinriktade arbete. Vi hade en bra kollektionsövergång vilket gav en framgångsrik höststart och vi ser en ökad kundtrafik till såväl våra fysiska butiker som vår e-handel, sade den nya vd:n Susanne Ehnbåge, vid en press- och analytikerträff i Helsingfors.

Lindex vd konstaterade att den positiva försäljningstillväxten gäller huvudmarknaderna, det vill säga Norden.

ANNONS

– Vi har försäljningstillväxt på alla marknader utom Storbritannien och Polen.

Stark e-handel

Försäljningen online fortsatte också att växa kraftigt, med hela 65 procent, vilket är viktigt med tanke på den digitala omställningen.

– Vi fortsätter att utveckla vårt online-erbjudande och växer digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar.

När det gäller plattformarna nämnde Susanne Ehnbåge förutom e-handelsmärket Nelly i Borås att man träffat avtal med Asus om att vara med på deras globala plattform.

Program ger effekt

Även bruttomarginalen ökade – alltså hur mycket av försäljningen som återstår för att täcka löner, övriga rörelsekostnader, ränta och vinst. Och företagets kostnader fortsatte ned.

– Vi kan nu se genomslaget för de förändringar vårt lönsamhetsprogram, som stärker vår konkurrenskraft. Det startade förra hösten och hade målet att spara mer än tio miljon euro, vilket nu har nåtts. Den fulla effekten av programmet kommer att visa sig i det fjärde kvartalet och framåt.

När det gäller butiker så hade man 476 butiker, vilket var åtta butiker färre än i fjol. Här omförhandlar man kontrakt, ändrar butiksformat och stänger butiker för att nå lönsamhet.

ANNONS