Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Beskedet att leksakskedjorna BR Leksaker och Toys R Us går i konkurs har skapat ilska och frustration hos både barn och föräldrar. Men nu meddelar leksakskoncernen att många av de som köpt presentkort får pengarna tillbaka. Bild: Ingrid Dahlbäck/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Leksaksjätten: Presentkorten betalas tillbaka

Efter att leksaksbutikerna BR och Toys"R"Us gått i konkurs befarade många att deras presentkort nu skulle vara obrukbara. Men nu meddelar leksakskoncernen att de som köpt presentkort i december kommer få sina pengar tillbaka.

På fredagen blev det känt att koncernen Top Toy begärt leksakskedjorna BR och Toys"R"Us i konkurs. Verksamheten har nu lämnats över till en konkursförvaltare. Fram till dess kunde man köpa presentkort i butikerna, vilka nu blev värdelösa.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Rent generellt kan man säga att när ett företag går i konkurs så blir det betydligt svårare att utnyttja sina rättigheter som konsument. Frivilliga erbjudanden som öppet köp och bytesrätt kan man inte som konsument kräva när ett företag går i konkurs, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket till TT.

Men på lördagen meddelade Top-Toy att presentkort köpta efter 30 november kommer att kunna lösas in mot pengar.

– Jag pratade precis med konkursförvaltaren och det stämmer att presentkort köpta i december kommer bli återbetalade. Vi kommer lägga upp instruktioner på vår hemsida inom kort, säger Lars Bo Kirk, talesperson på Top Toy, till Aftonbladet.

LÄS MER: Leksakskedjorna BR och Toys"R"Us i konkurs

"En risk att köpa presentkort"

Under fredagen var koncernens besked att presentkorten inte skulle kunna användsa eller ge pengar tillbaka, något som Gustav Sandgren, vägledare vid konsumentverket menar är vanligt i sådana situationer.

– Ja, det är ofta så det går till. Därför är det risktagande att köpa presentkort. Vi tycker att man ska tänka till innan man köper presentkort av just denna anledningen. Det är inte första gången det händer att stora företag går i konkurs, och det kommer att hända igen, säger han.

Enligt Aftonbladet har det suttit en lapp utanför entrén till en av butikerna i Stockholm, med instruktioner gällande hur man får pengarna tillbaka:

Har du köpt ett presentkort 30 november 2018 eller senare kan det bli returnerat (kontant).

Sänd ett foto av presentkortet tillsammans med kvittot som visar vilket datum du köpt presentkortet, till denna mailadress: [email protected] Skriv ditt namn och kontonummer så kommer vi hantera din retur så fort som möjligt.

Svårt att reklamera

De som köpt presentkort innan 1 december kan få pengarna tillbaka på annat sätt. Har man handlat på kredit eller faktura har har man skydd via konsumentkreditlagen som säger att konsumenten ska kunna rikta samma krav mot kreditgivaren som mot företaget man har handlat av.

– Då ska man höra av sig till kreditgivaren och säga att man inte har kunnat utnyttja sitt presentkort. Därför är det bra att gå tillbaka och kontrollera hur man betalade för sina varor, säger Hans Lundin på Konsumentverket till TT.

Har man köpt en produkt med fabriksgaranti, exempelvis en spelkonsol, kan man vända sig till tillverkaren under garantiperioden. Att reklamera en vara kan vara knepigare.

– I så fall får man vända sig till tillverkaren. Men de måste i sin tur veta vilken leverantör som butiken har köpt in varan av och det gör det hela betydligt mycket svårare, säger Hans Lundin.

Konkursbeskedet har fått många konsumenter att reagera starkt. På Liljeholmen i Stockholm till den grad att man på lördagseftermiddagen valde att stänga en BR-butik efter att personal blivit utsatta för hot av kunder.

Fakta: Så fungerar en konkurs i Sverige

En konkurs betyder att ett bolag avvecklas genom att samtliga tillgångar, i den mån det är möjligt, används till att betala bolagets skulder.

Beslut om konkurs fattas av tingsrätten på den ort där bolaget är skrivet. För att en konkurs ska vara aktuell ska bolaget ha hamnat på obestånd, vilket innebär att bolaget inte kan betala sina skulder och att dessa betalningsproblem inte är av tillfällig karaktär.

Ansökan om konkurs lämnas till tingsrätten av bolaget eller av en part som har fordringar på ägaren, en så kallad borgenär.

I samband med att bolaget försätts i konkurs utses en konkursförvaltare av tingsrätten. Konkursförvaltaren har till uppgift att se över bolagets tillgångar och skulder. Därefter betalas borgenärernas fordringar i en prioriterad ordning. Efter denna process lämnar konkursförvaltaren in en redovisning av sitt arbete till tingsrätten som därmed avslutar konkursen.

Källa: Bolagsverket

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.