Nikola, som utvecklar elektriska lastbilar, har sjunkit som en sten på börsen – först efter att en konsultrapport släpptes om att bolaget ska ha bluffat om sin teknik och sedan när grundaren förklarade att han avgick på måndagen.
Nikola, som utvecklar elektriska lastbilar, har sjunkit som en sten på börsen – först efter att en konsultrapport släpptes om att bolaget ska ha bluffat om sin teknik och sedan när grundaren förklarade att han avgick på måndagen. Bild: Christopher Katsarov

Lastbilschef avgår efter bluffanklagelser

Fordonstillverkaren Nikola var värd ett par hundra miljarder kronor under sommaren – trots att man inte börjat producerat någon av de elektriska lastbilar som är företagets produkter. Men nu avgår grundaren och högste chefen för bolaget, sedan ett konsultbolag släppt en rapport om hur han medvetet ljugit om företagets teknik. Företaget rasar på börsen.

ANNONS
|

Trevor Milton grundade amerikanska Nikola 2014, som en utmanare till den traditionella fordonsindustrin och är en konkurrent med Tesla och svenska Einride att som nytt bolag slå sig in på lastbilsmarknaden för eldrivna fordon.

Tidigare under denna månaden gick det unga bolaget ut med att man skrivit på ett avtal med General Motors värt två miljarder dollar – 17,5 miljarder kronor – där GM bland annat skulle producera Nikolas fordon mot att fordonsjätten blev delägare i Nikola.

LÄS MER:Här är Volvobilarna efter corona – så ser vägen framåt ut

LÄS MER:Sparare tar risk i amerikanska teknikaktier

”Utstuderad bluff”

Men sedan konsultföretaget Hindenburg Research släppte en rapport om Nikola och grundaren Trevor Milton 10 september har marken gungat rejält under bolagets fötter.

ANNONS

Konsultbolaget förklarade att Nikola var ”en utstuderad bluff” som byggts upp av grundaren Milton. ”Vi har aldrig sett en sådan nivå av bedrägeri i ett publikt bolag tidigare”, förklarade konsultbolaget. Bland annat ska Nikola ha manipulerat en video så att det såg ut som att en lastbilsprototyp körde på en väg – när bolaget i själva verket bara låtit fordonet rulla i en nedförsbacke.

”Vi tror att Trevor Milton, genom dussintals lögner, lyckades forma partnerskap med några av de största, anrika fordonsbolagen i världen i deras desperata försök att komma ikapp Teslas ledarskapsstatus inom elektriska fordon” skriver Hindenburg Research vidare.

Nikola svarade att konsultrapporten var falsk och att man i sin tur skulle anmäla den, men samtidigt erkände bolaget att prototyplastbilen bara rullat nedför en backe, på det sätt konsultbolaget uppgett. Nikolas aktie sjönk med 40 procent på börsen efter konsultrapporten.

LÄS MER:It-jättar ledde uppgång på Wall Street

LÄS MER:Tesla rasar på börsen: "Kan bli jobbiga dagar"

Kursen sjönk efter att grundaren lämnar

Och nu under måndagen kom beskedet att grundaren till Nikola, Trevor Milton, avgår i sin roll som arbetande styrelseordförande i bolaget. Det uppger bland andra New York Times och Financial Times. ”Fokuset borde ligga på bolaget och det världsförändrande uppdrag, inte mig. Så jag har fattat det svåra beslutet att gå till styrelsen och be om entledigande”, meddelar grundaren Milton i ett uttalande. Han förklarade också i ett brev till sina anställda att han skulle fortsatta att försvara sig mot ”de falska anklagelserna” från Hindenburg Research.

ANNONS

LÄS MER:Dags för split – så påverkas storbolagen

Marknaden reagerade kraftigt negativt på grundarens avgång och aktien sjönk med över 25 procent när Nasdaq-börsen öppnade på måndagen.

Den nya styrelseordföranden efter Trevor Milton, den tidigare GM-chefen, Stephen Girsky, tackar i en kommentar Milton för hans ”visionära ledarskap och avgörande bidrag till Nikola alltsedan bolaget grundades”.

LÄS MER:Volta Zero vill utmana Volvo Lastvagnar

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS