Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Låter konsten möta företag

Pia Areblad har grundat Tillt som använder konstnärlig kompetens för att utveckla människor och företag.

Vad ät Tillt?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det är en organisation som arbetar med att korsbefrukta kompetens mellan konstnärer och företag, organisationer och samhälle. Vi menar att det finns en kompetens hos konstnärer och kreatörer att ifrågasätta, provocera, skapa sammanhang, mening, ställa nya frågor och i förlängningen skapa radikal innovation.

Vad har du själv för bakgrund?

- Jag är dansare, utbildad på danshögskolan, och statsvetare. En skada ledde till att jag fick byta bana. Med min bakgrund såg jag vilken innovativ kraft det fanns hos konstnärer och kreatörer. 2001 var det ingen som jobbade på detta sätt och jag började bygga upp Tillt.

Kan du ge exempel på hur ni jobbar?

- Ett exempel är Paroc Group, som tillverkar mineralullsisolering, där vi haft tre årslånga projekt. De första månaderna lyssnade konstnärerna in verksamheten och ställde nya, annorlunda frågor. Utgångspunkten var att varje medarbetare skulle vara med och bidra till utveckling. Till exempel fick fabriksarbetarna skildra sin vardag med hjälp av en kamera. Man laborerade med företagets produkt, obrännbart isoleringsmaterial av smält sten. Projektet ledde till att man började se på sin produkt på ett nytt vis: inte ett isoleringsmaterial utan ett flamsäkert material, vilket resulterade i den icke brännbara julbocken i Skövde. Paroc gjorde uppskattningen att produktiviteten ökade med 20 procent genom projektet.

Hur många projekt har ni deltagit i?

- Sedan starten 2001 har vi gjort 600 projekt varav 100 varit årslånga. I dag är vi sju, åtta personer på Tillt och omsätter runt åtta miljoner kronor. Vi har jobbat i 20 länder.

Finns det inte en fara i att konsten får ett värde bara om den generar sånt som kan mätas ekonomiskt?

- Det handlar inte om att alla konstnärer ska bli företagare. De flesta som arbetar i sådana här projekt ser det som ett komplement till sitt mer traditionella konstnärliga arbete. Men jag menar att vi måste ta tillvara den kompetens som finns inom konst och kultur om vi ska klara de utmaningar vi har framför oss. Det handlar inte bara om ekonomisk utveckling, utan även om social och ekologisk utveckling samt att involvera människor på olika nivåer. 

Du är även initiativtagare till Partnerskap för innovation. Vad är det?

- Det är ett samarbete mellan Västsvenska Handelskammaren, Industrimässor, Ada, Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet och Tillt med syftet att etablera Västsverige som spjutspets för samverkan mellan konstnärer, kreatörer och andra branscher för ökad innovationskraft. I år har vi genomfört fyra rundabordssamtal där vi diskuterat vad som behövs för att möta de utmaningar vi har i regionen. Nu vill vi komma till verkstad.

Hur då?

- Vi letar efter lämpliga problemställningar till innovationslabb. Det är ett idélaboratorium som leds av en konstnär eller kreatör. En grupp på 10-20 personer ska under en avgränsad tid lösa en på förhand fastställd utmaning tillsammans.

Har synen på Tillt förändrats sedan du började?

- När jag började 2001 var det mycket lilla gumman, klapp på kinden. Nu inser man på ett helt annat sätt att man måste ta sig utanför boxen och samarbeta. Vi är en stark industriregion, har ett rikt kulturliv och har ett av de bästa samarbetsklimaten i Sverige. Vi kan komma jättelångt om vi samarbetar i denna fråga.

Pia Areblad

Ålder: 47 år.

Familj: Man, två barn

Bor: Örgryte

Intressen: Yoga. Driver en liten yogaverksamhet om somrarna

Kulturtips: Göteborgs konstbiennal.

Jobbar med nu: Åker till Milano och medverkar i rundabordssamtal med kreatörer från hela Europa. Åka till konferens Seoul i november, som del av Svenska institutets Innovative Sweden

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.