Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Långa kötider i containerhamnen

Hårt pressade åkare drabbas på nytt av långa väntetider i containerhamnen. Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn, säger att APM Terminal "måste lösa situationen snarast".

På en vindpinad, isande kall väntplats sitter lastbilschauffören Bosse Dahlgren, C-R Johanssons Åkeri, med en kölapp för att komma in och hämta en container på APM Terminal.

- Det är bara 30 bilar före mig, vilket är ganska normalt. Vi får se hur länge jag får vänta. Men under de senaste veckorna har jag haft väntetider på över fyra timmar. Då är det inte skoj, säger Bosse Dahlgren som ska hämta en container för vidare körning till Tvååker.

Åkaren Anders Carlsbogård, med två bilar som mer eller mindre kör containrar till och från APM Terminalen, är en av allt fler förtvivlade och i ökad utsträckning uppgivna åkare med bilar som sedan årsskiftet tvingast vänta upp till sex timmar för att komma in i containerterminalen.

- Det är kö direkt på morgonen. Rena katastrofen. Egentligen är det meningslöst att köra. I dagsläget är det en ren förlustaffär. Det hade varit bättre att vara hemma, säger Anders Carlsbogård som börjat debiterar sina kunder för väntetiden. Det minskar i alla fall förlusten.

Kenneth Martinsson, GBL Transport, är ytterligare en av många åkare som känner av de långa kötiderna.

- Det går inte att planera körningarna under dagen när vi kan bli stående fyra, fem timmar. Egentligen borde APM och Göteborgs Hamn få känna av kostnaderna för väntetiderna.

- En kväll tidigare i veckan var det 130 bilar i kö. Vissa fick inte ut sin container innan allt stängdes klockan elva. Chaufförer tvingades sova över i bilen för att på morgonen börja köa på nytt, berättar Kenneth Martinsson.

Katrin Lemming, kommunikationsansvarig på APM Terminal Gothenburg AB, är väl medveten om den senaste tidens långa kötider.

- Det är naturligtvis väldigt olyckligt och något som vi beklagar. Stormen under helgen är en av orsakerna. Vi fick stänga av produktionen och en av kranarna fick vi helt ställa av för reparation.

- En annan orsak är att vi har kört igång med våra nya grensletruckar. Vi har en inkörningsperiod som vi är mitt uppe i just nu, vilket gör att innan vi har jobbat oss in på truckarna och nått full effekt så går det lite trögare, säger Katrin Lemming.

Av investeringsprogrammet på 800 miljoner kronor har mer än 80 procent genomförts.

- Det sker inte helt smärtfritt. Snart har vi en helt ny terminal på plats med bättre kapacitet och förutsättningar, säger Lemming.

Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn, har att bevaka att APM Terminal uppfyller avtalet för driften av containerhamnen. Han ger följande skriftliga kommentar:

"Vi har också haft många kunder som hört av sig till oss och upplevt en frustration över köerna. Ett av skälen för oss att ta in APM Terminal som privat terminaloperatör var just att få ett bättre flöde och en effektivare terminalhantering. Vi tror fortsatt att modellen är rätt och att APM Terminal är en bra terminaloperatör som med sitt kunnande kan och måste lösa situationen med sina kunder snarast."

Annika Persson, regionchef Sveriges Åkeriföretag, anser att väntetiderna spär på problemen i en bransch som lider av lönedumpning och osund konkurrens.

- Det svider hårt i en redan pressad bransch. APM har byggt upp förväntningar hos åkarna och det blir naturligtvis en besvikelse när man inte ser någon positiv effekt av förändringarna. För våra åkare fungerar det inte lönsamhetsmässigt att stå med så långa väntetider, säger Annika Persson.

Fakta: Skandiahamnen

Efter en anbudstävling tog danska AP Möller-Maersk Group och bolaget APM Terminal 2012 över driften av containerhanteringen i Skandiahamnen.

I koncernen ingår Maersk Line som också är containerhamnens största kund, med sin karaktäristiska blå containerfartyg.

APM Terminals avtal är på 25 år och bolaget betalar årligen en hemlig koncessionsavgift till kommunägda Göteborgs Hamn AB.

När avtalet skrev ingick att APM Terminal skulle investera 800 miljoner under fem år. Nya containerkranar, grensletruckar och utbyggd järnvägsterminal stod på programmet.

APM Terminals är Nordens största containerterminal och hanterar cirka 900 000 containrar per år, cirka 50 procent av alla containrar till och från Sverige.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.