Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Hett. Tommy Andersen och Peter Sjögren ligger bakom Göteborgsföretaget Svenska eldvatten. David Nyström jobbar hårt med att hälla upp eldvattnet.

Lätt medvind för svensk whisky

De är små, och inte särskilt många. Men några svenska whiskytillverkare är med på mässan.

Som GP berättade tidigare i veckan ökar antalet mikrobryggerier i Sverige i snabb takt. Antalet uppstickare är inte lika stort på whiskysidan – men fyra svenska brännerier finns i alla fall med på Öl & whiskeymässan.

Box, som ligger i Ådalen i närheten av Kramfors, grundades 2010 och de första egenproducerade dropparna whisky lämnade bränneriet 2013. Ekonomichefen Peter Granåsen berättar att eftersom whiskyn måste lagras i minst tre år, så har man ett koncept där man säljer nytappade fat för att få ett kassaflöde i verksamheten.
– Kunderna kan följa utvecklingen på sina fat, genom att provsmaka efter ett eller två år, säger Peter Granåsen och pekar bort mot en glasmonter: där står ett antal småflaskor med smakprov man tagit med till kunder som besöker mässan i Göteborg.

Varje fat rymmer 40 liter och i företagets lagerhus förvarar i dag över 3 000 personer sina tunnor.

Betydligt mindre är Smögen whisky, som grundades 2009 av Pär Caldenby. Han är företagets ende anställde – men jobbar samtidigt vidare som advokat.
– Man måste ju få in pengar också, säger han.
Det var passion för och kunskap om whisky som fick honom att starta egen tillverkning. Målsättningen är att växa långsamt och organiskt och ha ett starkt fokus på kvalitet, säger han.
– Här på mässan är vi "the local guys". Alla kommer förbi och provar och tycker att det är kul med något lokalt.

Ett annat lokalt bolag är Svenska eldvatten, som marknadsför både rom, whisky och gin – men det är bara den sistnämnda som man gör helt från grunden.
– Det är lite lättare att tillverka gin. Det är en produkt vi kan få ut direkt eftersom den inte måste lagras, säger Peter Sjögren, som grundade Svenska eldvatten 2011 tillsammans med Tommy Andersen.

Rom och whisky köper de in – från Karibien respektive Skottland – och blandar och buteljerar i Göteborg.
– Det ska vara tydligt och kraftfullt. Mycket av allt. Vi går helt på vår egen smak, säger Tommy Andersen om företagets produkter. 

Ett kraftigt sorl fyller mässlokalen, och alla gångar är fulla av besökare. Det är en kraftig övervikt av medelålders män. Påfallande många med whiskyprovarglas i en påse om halsen.

Det är fjärde året som mässan arrangeras. Första året blev arrangörerna tagna på sängen av det stora intresset och numera måste besökarna bestämma i förväg när de vill komma in på mässan. Totalt lockade mässan drygt 20 000 under fredagen och lördagen.
– Det har varit slutsålt sedan februari, säger arrangören Stanley Wong.

Läs även: Sveriges bästa öl kommer från Göteborg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.