Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Håkan Samuelsson konstaterar att bland annat tullar påverkar kvartalsresultatet för Volvo Cars. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Lägre vinst för Volvo Cars

Försäljningen och antalet sålda bilar fortsätter att öka, men vinsten sjunker för Volvo Cars.
– Jämfört med i fjol sjunker lönsamheten vilket påverkades av produktlanseringar, högre tullar samt av effekter av licensförsäljning, säger vd Håkan Samuelsson.

Volvo sålde 154 914 bilar under tredje kvartalet att jämföra med 135 831 motsvarande period i fjol. Det visar kvartalsrapporten. Det motsvarar en ökning med 14 procent. Bilmärket positionerar sig också allt mer som ett suvmärke – de tre modellerna XC40, XC60 och XC90 står nu för över 60 procent av försäljningen. Relativt nya XC40 går bra, men mellanklassuven XC60 är fortsatt märkets storsäljare.

Volvos försäljningen ökade tydligt i USA och Kina, trots att dessa bilmarknader minskade under kvartalet. Även i Europa ökade Volvo tydligt och tog marknadsandelar.

Ökade intäkter

Samtidigt fortsatte det svenska bilmärket sin tillväxtresa genom att öka intäkterna med 18 procent – från knappt 48,3 miljarder kronor tredje kvartalet i fjol till knappt 56,8 miljarder i år.

Men resultatet hängde inte med: det sjönk i stället från knappt 3,7 miljarder i fjol till drygt 1,8 miljarder i år. Det ger en rörelsemarginal – vinst i förhållande till omsättning – på 3,2 procent jämfört med 7,6 procent i fjol.

När det gäller handelshinder och tullar kommenterar Volvos vd det med följande: ”När vi blickar framåt så är de pågående spänningarna i handelsfrågorna bekymmersamma för fordonsindustrin och för oss. Som jag ser det är den bästa vägen framåt en öppen, balanserad handel utan importtullar i EU, USA och Kina.”

Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström förklarar att de planer som funnits att flytta produktion av XC60 från Kina till Torslanda på grund av handelskonflikten mellan USA och Kina sker nu under hösten.

– Vi producerar ju redan XC60 i Torslanda, så det är ingen större omställning. Vi har ett flexibelt produktionssystem.

Produktionspussel

Och för att få ledig kapacitet i Torslanda ökar man tillverkning av kombin V60 i Gent, där man redan har slutmontering av denna modell.

LÄS MER: Volvo kan flytta produktion från Kina till Torslanda i upptrappat handelskrig

När det gäller kostnaderna för produktlanseringar som belastar resultatet handlar det om produktionsstarten av nya S60 i Charlestonfabriken i USA, samt av ökningen av produktionskapaciteten i Gent när efterfrågan på XC40 varit stark.

– Vi har kostnader i USA när fabriken startar medan det inledningsvis är låga volymer, säger Stefan Elfström.

De minskade intäkterna för licenser som är den tredje orsaken till resultattappet rör teknik som Volvo säljer till andra parter.

– Vilken teknik licenserna rör kommenterar vi inte närmare.

Håkan Samuelsson säger i ett framåtblickande uttalande att han fortsatt räknar med ett bra helår:

– För helåret så räknar vi med rekordförsäljning och fortsatt stark vinst.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.